Virta Sverige

Virta toppar kundnöjdhet i flera nordiska länder visar ny undersökning

Den oberoende undersöknings- och konsumentorganisationen EPSI Rating har under november och december 2022 undersökt hur nöjda elbilsförare är med laddningstjänster i de nordiska länderna samt de företag som erbjuder dem. Undersökningen visar att Virta har stark position i kundnöjdhet i Norden och utmanar globala Tesla, som toppar undersökningen.

Virta, den snabbast växande laddningsplattformen för elbilar i Europa, toppar EPSI Ratings nya undersökning som sätter fokus på kundnöjdheten elbilsförare upplever med olika laddningstjänster. I Finland är Virta den näst bästa aktören sett till kundnöjdhet. I Sverige kommer E.ON på andra plats och OKQ8 på tredje som båda använder Virtas plattform och ingår i Virtas nätverk.

På första plats i kundnöjdheten är amerikanska Tesla i samtliga av de nordiska länderna.

Så här säger Martin Lundgren, Skandinavienchef för Virta om EPSI resultatet:

- Resultaten som vi kan se i EPSI-undersökningen är otroligt viktiga för oss, de visar att vi är på helt rätt väg framåt i hur vi möjliggör för våra kunder att möta marknadens behov. Vår plattform levererar en laddningsupplevelse som skapar stor kundnöjdhet. Framtidens fordon kommer i stort sett helt att drivas av elektricitet och därför är det avgörande att förstå, möta och förutse användarnas behov och upplevelser för att på bästa sätt underlätta den gröna omställningen. Det gör vi bevisligen idag och kommer självklart att fortsätta göra även framöver, säger Martin Lundgren.

Om EPSI Rating

EPSI Rating är en ideell undersökningsorganisation som ägs av Svenska Institutet för Kvalitet (SIQ), som i sin tur ägs av svenska staten. EPSI Rating grundades som ett EU-forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Stockholm 1989 och organisationen har sedan 1999 genomfört branschundersökningar som mäter nationella kvalitetsindex.

Virta Sverige

Om Virta

Virta är ett av Europas snabbast växande företag (FT 1000). Vår plattform gör det möjligt för företag att maximera affärsnytta och ger en snabb och kostnadseffektiv kanal för att lansera, driva och skala en laddningsverksamhet för elbilar. Virta är verksamt i över 30 länder globalt, vilket möjliggör elladdningstjänster för över 1 000 laddningsnätverk som arbetar på Virta-plattformen. Virta är en av de största marknadsaktörerna i Europa som erbjuder laddning av elbilar via +350 000 laddningspunkter i vårt roamingnätverk.www.virta.global

Följ Virta Sverige

Senaste pressmeddelandena från Virta Sverige

Virta, Mastercard och Worldpay from FIS möjliggör kortbetalningar på alla laddningsstationer för elbilar i Sverige och Europa7.7.2023 13:37:54 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, 6 juli 2023 - Idag tillkännager Virta och Mastercard lanseringen av den nya lösningen Virta Payment Kiosk, en ny standard för säker och pålitlig kortbetalning vid utomhusladdning av elbilar. I samarbete med Worldpay from FIS möjliggör den nya lösningen smidiga kortbetalningar vid befintliga och nya laddningsstationer i Europa.

Fler elbilar än någonsin i midsommartrafiken – kan skapa laddkaos21.6.2023 13:21:33 CEST | Pressmeddelande

På bara två år har elbilarna på de svenska vägarna tredubblats, enligt SCB. 2022 är det år då elbilen hade sitt riktiga genombrott, 32 procent av alla nyregistrerade bilar var då en elbil. Men elbilsförsäljningen går snabbare än utbyggnaden av laddinfrastrukturen, vilket kan göra det svårt för många elbilsförare att hitta en ledig laddstation när det blir trångt på vägarna mot midsommarfirandet.

Finlandsbaserade Virta Ltd, en global ledare inom den snabbt växande sektorn för laddningsplattformar för elfordon(1),kan nu berätta att företaget har säkrat 85 miljoner euro i ny finansiering. Finansieringen ska användas för tillväxt och rundan är bland de största i branschen de senaste åren.

Virta lanserar automatiserad efterfrågeflexibilitet som minskar elnätets belastning på första marknaden17.4.2023 09:30:01 CEST | Pressmeddelande

Laddningsplattformen Virta, som nyligen utsetts till ett av Europas snabbast växande företag, har lanserat en ny typ av automatiserad efterfrågeflexibilitet för sina laddpunkter som tar hänsyn till den övriga effektbalansen i elnätet. Finland är den första marknaden där lösningen har lanserats. I Sverige är samma lösning på väg att implementeras av Virta.