Fyra omkom vid farliga järnvägsövergångar
År 2019 uppdrog regeringen åt Trafikverket att öka säkerheten vid järnvägsövergångarna sedan allvarliga brister uppdagats. Då noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Fyra år senare har bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler. Det är en majoritet av Sveriges 6 500 järnvägsövergångar.
– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Som en följd av regeringsuppdraget 2019 såg Trafikverket över säkerheten vid 1 000 plankorsningar, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. Under 2022 åtgärdades 19 av dessa övergångar. Tidigast 2029 beräknas de prioriterade korsningarna vara åtgärdade.
– Trafikverkets vanligaste metod är att helt enkelt stänga av järnvägsövergången och låta trafiken ta en annan, ofta betydligt längre, väg. Detta försämrar mobiliteten lokalt. Lantbrukare och andra landsbygdsbor blir drabbade när deras överfart tas bort. Vi ska givetvis inte ha kvar farliga järnvägsövergångar, men vi vill se att de åtgärdas med skyddsanordningar, säger Tony Gunnarsson.
Utöver de särskilt utpekade korsningarna återstår alltså fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar. Dessutom finns andra brister vid överfarterna. Magasinsträckan, utrymmet för tillfälligt stillastående vägfordon före eller efter korsningen, är ibland inte tillräckligt lång. Detta gör att fordon riskerar att bli stående i korsningsområdet vid köbildning.
På många ställen löper också bilvägen parallellt med järnvägen för att sedan övergå i en skarp sväng mot järnvägen. Detta kan leda till riskabla överfarter, särskilt vid halka eller dålig sikt.
– Säkra järnvägsövergångar är viktigt för både tåg- och vägtrafikens säkerhet. Vi vill se förnyade satsningar på säkerheten även i befintlig järnvägsinfrastruktur, inte bara vid nya järnvägssatsningar. Det behövs fler planskilda korsningar, breddade kurvor och överfarter samt fler bommar och bättre siktröjning, säger Tony Gunnarsson.
År | Antal allvarliga plankorsningsolyckor | Antal omkomna i plankorsningsolyckor* |
2015 | 28 | 5 |
2016 | 29 | 4 |
2017 | 28 | 6 |
2018 | 39 | 2 |
2019 | 34 | 7 |
2020 | 24 | 0 |
2021 | 34 | 10 |
2022 | 20 | 4 |
* suicid exkluderat.
Statistik från Trafikverket.
Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:
- Alla passager över plankorsningar innebär en risk.
- Respektera bommar och rödljus om sådana finns.
- Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst.
- Stanna aldrig på spåret.
- Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg.
- Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning.
- Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
4 av 10 kör för fort utanför skolor22.9.2023 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
41 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 13 orter över hela landet.
Rattsurf vanligt på svenska vägar18.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 bötfälldes 15 221 personer för rattsurf. Sedan förbudet trädde i kraft 2018 har över 55 000 personer lagförts för att ha använt mobiltelefon i trafiken. Ändå är rattsurfandet fortfarande vanligt i trafiken.
Sänkt bränsleskatt efterfrågad och välkommen8.9.2023 14:51:34 CEST | Pressmeddelande
Energiminister Ebba Busch presenterade torsdagen den 7 september regeringens förslag för sänkt skatt på bensin och diesel till kommande budget. Riksförbundet M Sverige har en längre tid påtalat hur de stigande resekostnaderna påfrestar ekonomin för alla som behöver bilen för arbete och fritid, och det är positivt att regeringen nu lyssnat på våra argument.
Kritik mot regeringens elbilssatsning7.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari berättade under onsdagen att regeringen ämnar införa en tillfällig premie för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget får nu kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
Nu ökar risken för viltolyckor – så ska du agera30.8.2023 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Under hösten ökar risken för viltolyckor kraftigt. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas jämfört med sommarmånaderna. Älgens och hjortarnas brunst liksom högsäsongen för jakt och svampplockning gör att djuren sätts i rörelse. Därtill gör det tilltagande mörkret att det blir svårare att upptäcka djuren längs vägen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum