Extra trygghet att köpa bil på kredit
Tack vare en skyddsregel som omfattar den så kallade invändningsrätten – det vill säga din rätt att reklamera – i konsumentkreditlagen kan en konsument till kreditgivaren framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren*. Lagen säger uttryckligen att om du som köpare har anspråk på exempelvis återbetalning eller ekonomisk ersättning på grund av köpet, så har kreditgivaren samma skyldigheter som säljaren att svara på anspråket.
Tvister i samband med bilköp ligger i topp hos Allmänna Reklamationsnämnden och bara 3 av 4 företag följer myndighetens rekommendation. Som en extra möjlighet att få hjälp med köprättsliga fel är det därför viktigt att känna till möjligheten att klaga till kreditgivaren.
– Bilköpare som handlat på kredit borde ställa krav på sin kreditgivare vid en reklamation och i bästa fall slippa tjafs med bilhandlare som inte vill göra rätt för sig, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Men det finns också avgränsningar i hur lagstiftningen tillämpas. Ett exempel är att det inte går att förvänta sig att banken ser till att fel på bilen lagas, som ifall den läcker olja. Däremot är det möjligt att ställa krav på ersättning för utlägg på grund av att man behövt åtgärda ett fel som bilhandlaren inte velat kännas vid. Kreditgivaren kan samtidigt också bara svara för det belopp som krediten avser. Bilköparens kontantinsats på 20 procent omfattas alltså inte av skyddet.
– Visar bilhandlaren minsta tecken på att inte bry sig om ett reklamationsanspråk kan kontakten med kreditgivaren fungera som påtryckningsmedel. En oseriös bilhandlare som inte tar ansvar lär inte få fortsatt förtroende att förmedla krediter om bank eller finansbolag får ta kostnaderna för fel som visar sig efter köpet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Gör så här
• Klaga som vanligt (reklamera, helst skriftligen) till den du köpt bilen av, vilket krävs enligt konsumentköplagen.
• Om säljaren inte erbjuder ett kostnadsfritt avhjälpande kan du själv betala för reparationen, och i efterhand kräva ersättning, så länge felet anses ursprungligt.
• Vänd dig sedan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, med ditt ersättningskrav.
• Om det gäller ett kreditköp kan du ta kontakt med din kreditgivare och begära ersättning därifrån innan du vänder dig till ARN.
Om säljaren i det första steget nekar till att åtgärda felet och du bestämt dig för att på egen bekostnad reparera bilen för att senare ställa kraven på kreditgivaren, kan det vara idé att upplysa säljaren om detta. I bästa fall kommer denne på andra tankar och åtgärdar problemet direkt.
Om du i stället tvingas ställa kraven mot kreditgivaren så tar denne sannolikt i sin tur kontakt med bilhandlaren. De får göra upp sinsemellan, men kanske kryper bilhandlaren till korset och betalar för åtgärderna om det visar sig att samarbetet med kreditgivaren äventyras om de inte gör rätt för sig. Att inte kunna erbjuda sina kunder kreditköp skulle vara en stor nackdel för bilhandlaren.
Invändningsrätten omfattar bara köp av varor som direkt kan knytas till krediten, som en kredit bunden till en specifik bil. Varor som handlas med pengar från ett så kallat blanco-lån eller privatlån som inte direkt kan kopplas till en specifik vara omfattas inte av skyddet.
* § 29 Konsumentkreditlagen (2010:1846)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
4 av 10 kör för fort utanför skolor22.9.2023 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
41 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 13 orter över hela landet.
Rattsurf vanligt på svenska vägar18.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 bötfälldes 15 221 personer för rattsurf. Sedan förbudet trädde i kraft 2018 har över 55 000 personer lagförts för att ha använt mobiltelefon i trafiken. Ändå är rattsurfandet fortfarande vanligt i trafiken.
Sänkt bränsleskatt efterfrågad och välkommen8.9.2023 14:51:34 CEST | Pressmeddelande
Energiminister Ebba Busch presenterade torsdagen den 7 september regeringens förslag för sänkt skatt på bensin och diesel till kommande budget. Riksförbundet M Sverige har en längre tid påtalat hur de stigande resekostnaderna påfrestar ekonomin för alla som behöver bilen för arbete och fritid, och det är positivt att regeringen nu lyssnat på våra argument.
Kritik mot regeringens elbilssatsning7.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari berättade under onsdagen att regeringen ämnar införa en tillfällig premie för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget får nu kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
Nu ökar risken för viltolyckor – så ska du agera30.8.2023 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Under hösten ökar risken för viltolyckor kraftigt. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas jämfört med sommarmånaderna. Älgens och hjortarnas brunst liksom högsäsongen för jakt och svampplockning gör att djuren sätts i rörelse. Därtill gör det tilltagande mörkret att det blir svårare att upptäcka djuren längs vägen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum