Reduktionsplikten i praktiken utraderad 2024
– Branschen har inte haft så låg andel förnybart innehåll som föreslås vara tröskeln 2024 sedan 2011. Den nya kravnivån ligger under de tidigare marknadsnivåerna, därför är det osannolikt att inblandningen går ned så mycket. Någon egentlig plikt är det alltså inte längre tal om, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriserna. Det beskrevs bland annat i regeringens promemoria att prisökningar till följd av ambitionshöjningen skulle motverkas genom justering av koldioxidskatten för att beakta en större andel biodrivmedel. Så blev det aldrig och bilisterna drabbades av stora kostnadsökningar.
– Hade man sänkt skatten hade nog ingen brytt sig om reduktionsplikten idag. Många bilister vill sänka sina utsläpp, men man kan inte lägga kostnaden enbart på enskilda hushåll, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ett komplicerat läge väntar nu när det gäller arbetet med vägtrafikens utsläpp. Regeringen säger att Sveriges klimatmål ligger fast, samtidigt som den hittills mest betydande åtgärden nu slopas. Ska målen om utsläppsminskningar till 2030 nås, kommer det att krävas andra omfattande åtgärder, något som kan innebära nya pålagor på bilisterna.
Trafikverket bedömer i sitt värsta-scenario att skatterna på bränsle kan behöva höjas kraftigt så att drivmedel kostar 50 kronor litern 2030, i syfte att tvinga bilister att köra mindre bil. Samtidigt öppnar myndigheten i infrastrukturplaneringen för att inrätta trängselskatter och miljözoner var som helst som en metod att öka pålagorna för bilister, vilket bland annat beskrivs i Trafikanalys Rapport 2022:14 Förslag som leder till transportsektorns klimatomställning.
– Många andra sätt att få ned utsläppen kostar betydligt mer. Reduktionsplikten har gjort att det gått att sänka utsläppen med bilar som redan rullar på vägarna. Det innebär mycket högre kostnader att fasa ut fungerande bilar i förtid och byta dem till elbilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
4 av 10 kör för fort utanför skolor22.9.2023 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
41 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 13 orter över hela landet.
Rattsurf vanligt på svenska vägar18.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 bötfälldes 15 221 personer för rattsurf. Sedan förbudet trädde i kraft 2018 har över 55 000 personer lagförts för att ha använt mobiltelefon i trafiken. Ändå är rattsurfandet fortfarande vanligt i trafiken.
Sänkt bränsleskatt efterfrågad och välkommen8.9.2023 14:51:34 CEST | Pressmeddelande
Energiminister Ebba Busch presenterade torsdagen den 7 september regeringens förslag för sänkt skatt på bensin och diesel till kommande budget. Riksförbundet M Sverige har en längre tid påtalat hur de stigande resekostnaderna påfrestar ekonomin för alla som behöver bilen för arbete och fritid, och det är positivt att regeringen nu lyssnat på våra argument.
Kritik mot regeringens elbilssatsning7.9.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari berättade under onsdagen att regeringen ämnar införa en tillfällig premie för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget får nu kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
Nu ökar risken för viltolyckor – så ska du agera30.8.2023 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Under hösten ökar risken för viltolyckor kraftigt. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas jämfört med sommarmånaderna. Älgens och hjortarnas brunst liksom högsäsongen för jakt och svampplockning gör att djuren sätts i rörelse. Därtill gör det tilltagande mörkret att det blir svårare att upptäcka djuren längs vägen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum