Leasingbolag struntar i branschens goda seder
– Den senaste tiden har intresset för leasing störtdykt efter att räntorna ökat på avgifterna. Tyvärr har flera leasingbolag struntat i att följa sina egna riktlinjer, vilket drabbar konsumenter i form av oförutsedda kostnadsökningar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Konsumentverket, som har tillsynsansvar, fann 2018 ett antal brister vid översyn av leasingmarknaden och meddelade att man skulle bedriva fortsatt tillsyn gentemot ett antal finansbolag. För att undvika detta valde Finansbolagens Förening att tydliggöra vad villkoren faktiskt betydde genom att uppdatera dokumentet God sed i finansbolag.
Att tydliggöra vad god sed innebär anses fördelaktigt för konsumenterna då det blir ett slags branschpraxis och något som alla aktörer i branschen behöver rätta sig efter.
I takt med att räntorna höjt avgifterna har M Sverige identifierat brister avseende efterlevnaden av denna branschpraxis. Det har visat sig att leasingbolag helt enkelt struntar i delar av branschens överenskommelse gällande god sed vid privatleasing.
Enligt god sed ska den som leasar en bil bland annat underrättas om avgiftshöjningar innan de träder i kraft. M Sverige har uppfattat att så inte sker i ett stort antal fall. En oannonserad höjning av leasingavgiften kan skapa en betydande olägenhet hos leasingtagaren.
– Konsumentverket måste ryta ifrån, så här får det inte gå till. Konsumenter som drabbats måste få ersättning för de utgifter man haft men som leasingbolagen fakturerat på grunder som strider mot den branschpraxis som Finansbolagens Förening beskrivit som god sed, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige kräver att Konsumentverket tar förnyad kontakt med branschorganisationen för att säkerställa att leasingbolagens verksamhet följer allmänna konsumenträttsliga skyddsprinciper.
Brister inom privatleasing
- Avgiftshöjningar genomförs inte enligt god sed på det sätt som branschorganisationen föreskriver. Leasingbolagen måste underrätta leasingtagaren om hur avgiften ändras innan en ändring träder i kraft. Men i stället anges i vissa fall endast en förändrad räntesats på en webbsida. Detta kan dels inte anses utgöra en underrättelse och är dessutom inte en uppgift om leasingtagarens avgift utan enbart om räntan generellt.
- Avtal kan innehålla webb-länkar till information om vad som avses med exempelvis onormalt slitage. Problemet är att innehållet på en sådan webbplats kan ändras. Därför anses en sådan typ av webbsida generellt inte som något som kan utgöra underlag för exempelvis ett villkor eftersom villkor gentemot konsument måste lämnas i varaktig form.
- Ensidiga ändringar av avtalsvillkor. Ett villkor som ger en av parterna rätt att ändra villkor som innebär nackdelar enbart för den andra parten är mycket problematiska. När det gäller privatleasing är ett exempel på detta förstås den möjlighet som finns för leasinggivaren att ändra avgiften om företagets kostnader för dess finansiering ökar. Detta innebär enbart en nackdel för leasingtagaren, särskilt eftersom denne sitter fast i ett avtal som sträcker sig över en lång period, ofta 36 månader.
* Se exempel på: M Sverige: Privatleasingbolag struntar i finansbranschens goda seder - Riksförbundet M Sverige
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
Nya krav på dubbfria däck i vinter20.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. Inför årets däckbyte är det viktigt att vara uppmärksam då nya krav avseende dubbfria däck börjar gälla den 30 november.
Halvering av antalet privatleasade bilar13.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.
Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum