Landsbygdsministern i möte med Arlabönder för att prata Livsmedelsstrategi

I samband med att Arlas förtroendevalda mjölkbönder från hela landet träffades den 4-5 maj kom landsbygdsminister Peter Kullgren för att diskutera regeringens arbete med att uppdatera den svenska livsmedelsstrategin.
Landsbygdsministern Peter Kullgren i möte med Arlabönder för att prata Livsmedelsstrategi. Bild: Arla

Den första svenska livsmedelsstrategin antogs 2017 i bred politisk enighet för att stärka svensk livsmedelsproduktion. Sedan dess har torkan 2018, pandemin, kriget i Ukraina och skenande kostnader inneburit stora utmaningar för hela livsmedelskedjan. Inför riksdagsvalet förra året uppmanade därför Arla tillsammans med andra aktörer i livsmedelskedjan alla politiska partier att under den kommande mandatperioden uppdatera livsmedelsstrategin. Nu har den nya regeringen påbörjat arbetet. Arla har under våren deltagit på uppstartsmöte och rundabordssamtal på departementet, skickat in en första skriftlig inlaga med förslag.

Den 4 maj besökte landsbygdsministern Peter Kullgren som leder Regeringens arbete Arlas svenska regionstyrelse. Regionstyrelsen är förtroendevalda från hela landet som representerar Sverige i Arlas högsta beslutade organ. Kullgren inledde med att berätta om sina och regeringens ambitioner för att öka svensk livsmedelsproduktion.

Arlabönderna lyfte sedan frågor om hur vi ska stärka svenska lantbrukets konkurrenskraft i tider av inflation och prispress, om stödet för vallodling som tagits bort, hur det går för skatteavdraget för jordbruksföretag som föreslagits och om den svenska betslagstiftningen och de olika stöden till biogas som nu hänger i luften.

Arlas Sverige VD Cecilia Kocken och styrelseledamot Inger-Lise Sjöström har lyft fram några av Arlas krav på den uppdaterade livsmedelsstrategin i en debattartikel i ATL som du kan läsa här: Föreslår netto noll handelsbalans i livsmedelssektorn | ATL

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arlas halvårsresultat 2023: Att hitta rätt balans på en marknad som är på väg nedåt29.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Första halvåret 2023 präglades av hög inflation, fallande priser på världsmarknaden för mejeriprodukter och ett förändrat konsumentbeteende. Detta drog ner Arlas resultat. Men det bondeägda företaget har lyckats mildra de negativa effekterna och uppnå en Arlaintjäning på 49,7 eurocent per kilo mjölk, vilket möjliggör en efterlikvid till Arlabönderna på 1 eurocent per kilo mjölk för halvårsvolymerna, som planerat.