Schibsted dubblar annonslagret inom podcast

Podme är Sveriges största plattform för premiumpoddar och Schibsteds just nu snabbast växande prenumerationstjänst. När nu en begränsad del av Podmes titlar görs tillgängliga för annonsörer och nya lyssnare i ett öppet RSS-flöde innebär det i ett slag en fördubbling av Schibsteds nuvarande annonslager. Det gör också Schibsted till ett av Sveriges största annonsnätverk inom podcast.
– Det här har efterfrågats av marknaden. Vi är otroligt glada att vi nu kan tillgodose behoven och bredda vår poddportfölj med nya starka format, som Mordpodden, Nemo möter en vän och Jocke & Jonna. Genom det här fortsätter vi utveckla Schibsteds ljudresa för våra annonsörer samtidigt som vi värnar om Podmes exklusivitet, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.
Ett urval av avsnitt från ett antal poddar från Podme görs nu tillgängliga i öppna RSS-flöden. Även tidigare har ett urval titlar varit tillgängliga på gratisplattformar, men nu inkluderas också annonsspottar.
– Podme har många starka podcast-titlar som är väldigt uppskattade av våra premiumkunder. Att erbjuda ett reklamfritt och unikt podcastinnehåll för våra prenumeranter är fortsatt vårt viktigaste fokus, men genom att nu också erbjuda ett urval podcastavsnitt i öppen RSS med annonser kan vi både förlänga livslängden på avsnitten och göra dem tillgängliga för fler. Det öppnar också för nya lyssnare att hitta sina favoritpoddar hos Podme och på sikt konvertera till prenumeranter, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.
För Schibsteds annonsbolag SMS blir de nya titlarna från Podme ett viktigt komplement till mediehusens poddar som fyller ett uppdämt behov hos annonsörerna.
– Vi ser att räckvidd och välproducerade podcast-spottar kommer att fortsätta ha en ökad efterfrågan inom annonsering i podcast.Vår strategi framåt är stärka positionen som en av Sveriges största annonsaktörer inom podcasts. Fler nyheter väntar under 2023, säger Frederic Skalberg, poddansvarig på SMS.
De utvalda katalogavsnitten från Podme kommer från tidigare säsonger av bland annat titlar som:
- Nemo möter en vän
- Mordpodden
- Jocke & Jonna - Sanningen måste fram
- Podme Dokumentär
- Mellan Himmel och Jord med JLC
Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni är sedan tidigare en del av Schibsted Marketing Services poddportfölj med titlar som:
- Aftonbladet Daily
- Sportbladet Daily
- Dagens Story
- Blenda
- Omni Pod
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frederic Skalberg, commercial advisor, podcast, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-855 20 75. E-post: frederic.skalberg@schibsted.com
Nicolas Leon, Sverigechef Podme. Telefon:nicolas.leon@schibsted.com. Telefon: 076-847 23 71
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted inleder process för att sälja sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius11.12.2023 07:01:16 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA och dess största ägare, Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS, meddelade idag att de har ingått en avsiktsförklaring avseende ett potentiellt förvärv av Schibsteds nyhetsverksamheter. Förutsatt att ett slutligt avtal undertecknas kommer styrelsen att begära aktieägarnas godkännande vid en årsstämma. Om affären genomförs innebär det att Schibsted delas upp i två mer tydligt inriktade företag: ett medieföretag som ägs till fullo av Stiftelsen Tinius, samt ett börsnoterat marknadsplatsföretag.
Johan Strömberg tar plats i styrelsen – lämnar vd-rollen6.12.2023 08:46:00 CET | Pressmeddelande
Podmes grundare och delägare Johan Strömberg förbereder en mjuk sorti från rollen som vd för podcast-tjänsten. Istället kommer han att ta plats i Podmes styrelse. ”Det är rätt tid att göra den här förändringen. Podme har en bra och stark position och jag ser fram emot att i en ny roll vara med och utveckla tjänsten", säger han.
SvD förstärker med fyra nya talanger till redaktionen6.12.2023 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter anställa nya talanger. Jenny Nyman och Alexander Hultman blir breaking news-reportrar och Ahmed Abdigadir reporter på nyhetsredaktionen med särskilt grävfokus. Samtidigt ansluter Linus Sundahl Djerf som fast fotograf på SvD:s visuella avdelning.
Schibsteds Future Report djupdyker i framtiden och i AI5.12.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den tionde utgåvan av Schibsteds årliga trendspaning, Future Report, utforskar AI och hur utvecklingen kommer att påverka våra liv, vårt samhälle och näringslivet. Rapporten tittar också tillbaka i historien för att förstå hur och varför teknologin har gjort att vi är där vi är idag.
SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards24.11.2023 13:16:24 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum