Schibsted dubblar annonslagret inom podcast

Podme är Sveriges största plattform för premiumpoddar och Schibsteds just nu snabbast växande prenumerationstjänst. När nu en begränsad del av Podmes titlar görs tillgängliga för annonsörer och nya lyssnare i ett öppet RSS-flöde innebär det i ett slag en fördubbling av Schibsteds nuvarande annonslager. Det gör också Schibsted till ett av Sveriges största annonsnätverk inom podcast.
– Det här har efterfrågats av marknaden. Vi är otroligt glada att vi nu kan tillgodose behoven och bredda vår poddportfölj med nya starka format, som Mordpodden, Nemo möter en vän och Jocke & Jonna. Genom det här fortsätter vi utveckla Schibsteds ljudresa för våra annonsörer samtidigt som vi värnar om Podmes exklusivitet, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.
Ett urval av avsnitt från ett antal poddar från Podme görs nu tillgängliga i öppna RSS-flöden. Även tidigare har ett urval titlar varit tillgängliga på gratisplattformar, men nu inkluderas också annonsspottar.
– Podme har många starka podcast-titlar som är väldigt uppskattade av våra premiumkunder. Att erbjuda ett reklamfritt och unikt podcastinnehåll för våra prenumeranter är fortsatt vårt viktigaste fokus, men genom att nu också erbjuda ett urval podcastavsnitt i öppen RSS med annonser kan vi både förlänga livslängden på avsnitten och göra dem tillgängliga för fler. Det öppnar också för nya lyssnare att hitta sina favoritpoddar hos Podme och på sikt konvertera till prenumeranter, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.
För Schibsteds annonsbolag SMS blir de nya titlarna från Podme ett viktigt komplement till mediehusens poddar som fyller ett uppdämt behov hos annonsörerna.
– Vi ser att räckvidd och välproducerade podcast-spottar kommer att fortsätta ha en ökad efterfrågan inom annonsering i podcast.Vår strategi framåt är stärka positionen som en av Sveriges största annonsaktörer inom podcasts. Fler nyheter väntar under 2023, säger Frederic Skalberg, poddansvarig på SMS.
De utvalda katalogavsnitten från Podme kommer från tidigare säsonger av bland annat titlar som:
- Nemo möter en vän
- Mordpodden
- Jocke & Jonna - Sanningen måste fram
- Podme Dokumentär
- Mellan Himmel och Jord med JLC
Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni är sedan tidigare en del av Schibsted Marketing Services poddportfölj med titlar som:
- Aftonbladet Daily
- Sportbladet Daily
- Dagens Story
- Blenda
- Omni Pod
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frederic Skalberg, commercial advisor, podcast, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-855 20 75. E-post: frederic.skalberg@schibsted.com
Nicolas Leon, Sverigechef Podme. Telefon:nicolas.leon@schibsted.com. Telefon: 076-847 23 71
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Daniel Frykholm blir ny VP, Head of Group Communication i Schibsted ASA26.9.2023 13:58:06 CEST | Pressmeddelande
Daniel är en erfaren kommunikationschef med bred branscherfarenhet och kommer att leda det centrala gruppkommunikationsteamet med fokus på att främja Schibsteds företagsagenda gentemot både externa och interna intressenter.
SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna20.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.
Markus Ahlberg blir ny Chief Sustainability Officer på Schibsted18.9.2023 09:55:06 CEST | Pressmeddelande
Markus Ahlberg, tidigare Head of Sustainable Business Development, byter roll med Britt Nilsen, Schibsteds tidigare Head of Sustainability, och kliver in i rollen som Chief Sustainability Officer.
Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen13.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd7.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum