Rekordår – Lidl Sverige växte med 18 procent 2022/23
– 2022/23 hade vi den största ökningen av omsättning på åtta år. Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden. Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent. Det är sjätte året i rad som Lidl Sverige växer snabbare än resten av branschen. Nu har företaget fördubblat sin omsättning på 7 år. Tillväxten är främst driven av organisk tillväxt med fler kunder i de befintliga butikerna, under affärsåret växte Lidl med ytterligare en butik. Lidl Sverige har idag 205 butiker.
Resultatet förbättrades från en förlust på 132 miljoner kronor till en förlust på 19 miljoner kronor 2022/23. Antalet anställda ökade från 3 560 till 3 701.
– Den trend som vi sett under de senaste åren där fler konsumenter bryter sina vanor och rutiner har accelererat under hösten och vintern. Vi har under de senaste månaderna sett en fantastisk tillströmning av nya kunder till våra butiker. Vårt initiativ för att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, fortsätter Jakob Josefsson.
Lidl Sverige har en tydlig ambition att växa. Nyligen publicerade företaget en lista med 91 städer där de önskar etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker.
Under våren introducerades det nya varumärket Matriket. Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige. Här finns mejeriprodukter, spannmål, bröd, grönsaker och chark. På sikt kommer Matriket innehålla över 250 produkter, det gör varumärket till det med flest produkter med ”Från Sverige”-märkning i landet.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar chokladkalender på grund av smakavvikelser6.12.2024 18:00:05 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar chokladkalender (med tre olika motiv) på grund av smakavvikelser, eftersom produkten inte lever upp till Lidls kvalitetskrav.
Lidl Sveriges julskinka är topptestad för andra året i rad6.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julskinkan från Svea Lantkött, Lidl Sveriges egna varumärke för svenskt kött, blev en av toppfavoriterna i recept.ses stora test av julskinkor 2024. Med sin fina konsistens och milda och goda smak är den en självklar stjärna på julbordet. Dessutom kammade samma julskinka hem en topplacering i Aftonbladets stora test av julskinkor med omdömet: ”Smakar hemgjort. Jättegod!” Som griljering på skinkan är det dessutom andra året i rad som samma julskinka topptestas enligt de båda panelerna.
Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja3.12.2024 08:42:40 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja – ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF för att öka omställningstakten inom branschen. – Vi är glada att Hållbar Livsmedelskedja nu öppnar upp för fler medlemmar, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.
Lidl Sverige återkallar Stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo - med anledning av att metallbitar har påträffats23.11.2024 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar.
Prästosten som predikar god smak – Matrikets prästost topptestad enligt panel22.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Allt om mat testades och betygssattes elva mellanlagrade prästostar. Lidl Sveriges ekologiska prästost från Matriket kammade hem fyra av fem möjliga poäng. ”Smaken är god, kraftig styrka med en lite nötig och syrlig eftersmak. Bra och krämig konsistens” tycker testpanelen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum