Lidls köttbullar, ASC-märkta gravade lax och MSC-märkta sill dominerar prispallen inför midsommarhelgen
Midsommar närmar sig och då väntar såväl dans och lekar som festlig mat. Inför högtiden har paneler hos Aftonbladet och Bäst i Test provsmakat olika sorters köttbullar, gravad lax och senapssill för att utse de bästa i varje kategori. I testen utsågs Lidls egna Delikatessköttbullar från Matriket, Nautica gravad lax och Nautica senapssill till testens första- eller andra pristagare i respektive test.
Köttbullar, lax och sill är några av svenskarnas måsten på midsommarbordet. I oberoende tester genomförda av Bäst i Test och Aftonbladet topptestas inför midsommarhelgen Lidls egna köttbullar, gravade lax och senapssill. När Bäst i Test provsmakade färdiglagade köttbullar gjorde Lidls egna från Matriket storsuccé. Med omdöme som ”riktigt smarriga köttbullar” och kommentar om att de både smakade och såg hemmagjorda ut landade Lidls delikatessköttbullar en förstaplats och var därmed bäst i test.
Parallellt provsmakade Aftonbladets testpanel marknadens sju populäraste senapssillar och sju sorters gravad lax där Lidls egna återigen hamnade i topp. Berömmen haglade och med omdömen som ”Värdig silvermedaljör och testets i särklass billigaste sill” och ”Den här är en favorit” visade testet att billigt kan vara riktigt gott. Lidls Nautica Senapssill tilldelades fem av fem plus och var den enda som var MSC-märkt bland de testade. När det sedan var den gravade laxens tur var tongångarna bekanta. Med omdömen som ”Lika god som hemgjord av ett proffs” och ”Härlig smak av gravat”, inkasserade även den gravade laxen som är ASC-märkt fem av fem plus av Aftonbladets testpanel.
– Vi är oerhört stolta över att ta hem trippla medaljer i dessa tester. Särskilt kul är det att det är svenska klassiker som kammar hem första- och andraplatser. Dessa tester är ytterligare ett bevis på att vi levererar på vårt uppdrag om högsta kvalitet till branschens bästa pris. Perfekt till midsommarbordet helt enkelt, säger Robert Uwira, direktör marknad och kampanj på Lidl Sverige.
Lidls MSC-märkta Senapssill kostar 14,90 kronor för 215 gram, Lidls ASC-märkta Nautica gravade lax kostar 69,90 kronor för 200 gram och Lidls svenska delikatessköttbullar från det egna varumärket Matriket kostar 49,90 kronor för 440 gram.
Motivering Delikatessköttbullar – Bäst i test: God kryddning, charmigt handtrillat utseende, smakar klassiska hemmagjorda köttbullar. Riktigt smarriga köttbullar som även ser hemmarullade ut, passar även på högtidsbordet.
Motivering Nautica Gravad lax – Andraplacering: En lax som kanske inte ser ut att vara så mycket för världen, men som direkt faller juryn i smaken och landar på en svag femma. Med kommentarer som ”Lika god som hemgjord av ett proffs” och ”Härlig smak av gravat.”
Motivering Nautica Senapssill - Andraplacering: Testets enda MSC-märkta sill, och utan tvekan den klart billigaste varianten. En sill som efter en hårdstrid landar på silverplats, men som definitivt förtjänar sina +++++.
Lovorden haglade: ”Här ser man ju verkligen att det är senapssill, eftersom man ser senapsfröna”, ”här snackar vi stuns. Så fast så att jag inte ens får bort den från gaffeln”, ”Den här smakar senap, och vilken härlig sötma”, ”Lite härligt med sting” och ”Oj, den tog slut! Den här är en favorit!”
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.
Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum