”Det roligaste är att snickra formar till grunder att kunna gjuta i” — fredagsporträttet med Allan Eriksson

Trä-hantverkaren Allan Eriksson bygger tillsammans med sina kollegor upp de bostäder Einar Mattsson producerar. Trots många färdiga delar på ett bygge krävs hantverksskicklighet, erfarenhet och en mängd förberedelser för att kunna montera och gjuta rätt. Han har arbetat många år i koncernen, men också varit på andra ställen. Som så många andra har han kommit tillbaka eftersom han trivs så bra här. Lär känna snickaren Allan i dagens porträtt:

Foto på Allan Eriksson, hantverkare i trä på Einar Mattsson
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Det finns så många saker. Man trivs, det är familjärt och du har så bra kollegor som gör att du vill komma till jobbet.

Vad fascinerar mest med att jobba med bostäder?
– Att få se husen växa fram. Att det ska bli något beständigt. Jag blir stolt när jag visar min son de hus jag varit med och byggt.

Vad är det svåraste med att vara hantverkare?
– Att när vi börja ska vi redan vara klara. Dagens pressade tidsplaner och försenade leveranser gör att vi hamnar i ofas. Vi jobbar ikapp så mycket vi kan och det är utmanande att kunna hålla hög kvalitet ihop med tidspressen.

Är humor viktigt på en arbetsplats?
– Ja, det viktigaste som finns för att ha en god stämning är att kunna skratta tillsammans och skoja med varandra. Det skapar en vi-känsla och bygger ihop teamen.

Varför ska jag hyra eller köpa en bostad som Einar Mattsson byggt?
– Einar Mattsson gör alltid det lilla extra, har hög standard på hur vi bygger, använder mer hållbara och därmed dyrare material och är också mån om slutfinishen.

Vilket är ditt bästa smultronställe i Stockholm?
– Då måste jag svara Södertörns naturreservat. Det är gigantiskt. Du kan gå och gå i timmar utan att möta någon och uppleva fantastisk natur där. Jag är uppväxt i närheten, trivs och hittar därför väldigt bra där.

Tycker du att det är viktigt med hållbarhet i koncernen?
–  Ja, det gäller ju allting, både i jobbet och privat. Det är viktigt att vi tänker efter vad som kan användas igen och försöka minska spillet.

Hur kopplar du bäst av?
– En av mina förmågor är att jag kan koppla bort jobbet i samma sekund som jag stänger grinden efter mig på bygget. Då har jag full fokus på familjen och särskilt på min son.

Vad har du för intressen?
– Jag kollar gärna filmer och serier. Mina favoriter är Game of Thrones och Walking Dead. De är hemska, välgjorda och har en riktigt bra story. Det är invecklat och utmanande att hänga med i alla svängar.

Om du fick göra en film eller TV-serie, vad skulle den handla om? Vilka är dina favoritskådespelare som skulle få vara med?
– Då blir det en film om den rikaste mannen genom tiderna, Mansa Musa. Han var Malirikets härskare år 1280–1337, som i dagens penningvärde skulle vara god för mer än 400 miljarder amerikanska dollar. Han delade ut så mycket guld när han reste att länder utarmades. Där tänker jag mig att Djimon Hounsou (från filmen Gladiator) får spela huvudrollen som Mansa Musa.

Är du utbildad snickare?
– Ja, jag gick på Bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet. Jag ville ha en utbildning som gjorde att jag snabbt kunde börja jobba.

Vad är roligast med att vara hantverkare?
–  Det roligaste är att snickra formar till grunder att kunna gjuta i. Det är hårt jobb, ett tydligt uppdrag och du måste vara noggrann och försiktig. Det måste bli rätt direkt, det finns inga marginaler att göra fel.

Vad jobbar du med om 10 år?
–  Jag har inte en susning. Kanske jobbar jag med snickares utveckling och jobbar med kravbilden för rekrytering av våra hantverkare?

Om Einar Mattsson AB Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss påwww.einarmattsson.se - http://www.einarmattsson.se/ochFacebook - http://www.facebook.com/pages/Einar-Mattsson/466617173350212#%21/pages/Einar-Mat tsson/466617173350212

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.