Domstolen stoppar tills vidare Caredirects telefonförsäljning
Patent- och marknadsdomstolen stoppar tills vidare de metoder som företaget Immitec Sverige AB, mer känt under namnet Caredirect, använder vid telefonförsäljning. Beslutet, som gäller fram till dess målet avgörs, omfattar även det norska moderbolaget Immitec Norge AS.
Företaget säljer hälsokost och liknande produkter genom telefonförsäljning. Säljare inleder samtalet med att påstå att du har vunnit en tävling. Att samtalet handlar om försäljning av abonnemang eller vilka villkor som gäller framgår inte, i vart fall inte tydligt. I stället framhåller säljarna att det handlar om gratispaket eller prova på-erbjudanden. Konsumenterna vilseleds att beställa något helt annat än vad de tror att de har beställt. Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten.
I flera fall har fakturor skickats till konsumenter trots att de inte har beställt något. Det har till och med förekommit att personer som inte ens varit i kontakt med företaget fått fakturor.
Vite på 2 miljoner i månaden
Företagen stämdes av Konsumentombudsmannen, KO, i våras. KO ville se både förbud mot vilseledande påståenden och krav på information som KO ansåg att företaget måste lämna. Domstolen delar helt KO:s uppfattning. Samtliga sju punkter i domstolens beslut är förenade med ett vite på 2 miljoner kronor i månaden för båda bolagen. Det innebär att företagen kan bli tvingade att betala 2 miljoner kronor i vite var – för varje punkt som överträtts.
–KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi, säger Gunnar Wikström, som är processråd vid KO.
Anmäl till Konsumentverket
Personer som på något sätt drabbas av marknadsföringen, exempelvis felaktiga påståenden, oklar information eller om man blivit fakturerad för något man inte beställt kan anmäla saken till Konsumentverket.
Kontakter
Presskontakt: Processråd Gunnar Wikström genom Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Myndigheter varnar för ny form av näthandel14.8.2024 09:20:07 CEST | Pressmeddelande
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum