Einar Mattsson stöttar simutbildning för boende i Hjulsta

Även under sommaren 2023 stöttade Einar Mattsson den simundervisning som Spårvägen simförening bedriver för boende i Järva på Järvabadet.

Svenska Livräddningssällskapets statistik visar att fortfarande drunknar både vuxna och barn i Sverige. Bara i sommar har flera liv släckts. Vissa drunkningar sker med brist på kunskap och träning. Om fler haft simförmåga hade fler liv kunnat räddats. Därför stöttar Einar Mattsson denna simundervisning.

− Vi stöttar våra boende i Hjulsta på flera sätt. Särskilt på sommaren när bad känns extra lockande, är det viktigt att barn, ungdomar och vuxna härifrån ska kunna känna sig trygga och kunna simma, säger Nathalie Dandeby, områdesförvaltare på Einar Mattsson i Hjulsta.

Åldersindelning och anpassade simpass
På Järvabadet invid Eggeby gård samlades anmälda barn mellan 5–12 år och som inte kan simma längre än 25 meter. Simskolan var indelad in i tre nivåer; nybörjare, fortsättning och ”Fisken”. Fisken är första steget att simma på djupt vatten där fokus ligger på att skaffa vattenvana. Att kunna flyta, doppa och andas rätt. Övningarna byggs sedan på med benspark och armtag. Först på rygg, sedan mage.

För att övningarna ska kännas stimulerande och roliga, så genomförs övningarna i form av olika lekar och utmaningar. Simundervisningen har inkluderat alla:

− Liksom förra sommaren har sommar-simskolan innehållit en riktad satsning för barn med funktionsnedsättning. Detta har skett dels genom specifika parasim-grupper, dels genom att alla grupper bemannats på ett sådant sätt att barn med olika former av funktionsnedsättningar kunnat delta, berättar Karin Hellström på Spårvägen Simförening.

Totalt under veckan var det 1418 barn som lärde sig simma med hjälp av 38 tränare plus åtta sommarjobbare på Järvabadet.

Om Einar Mattsson AB Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss på einarmattsson.se och Facebook

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.