Pressinbjudan: Se Kungliga Operans bevarade kostymer i Livrustkammaren
Teaterkungen. Prakten, makten och teaterkostymerna på Gustav III:s tid. En utställning av aldrig tidigare visade teaterdräkter i samarbete mellan 250-årsfirande Kungliga Operan och Livrustkammaren. Välkommen till pressvisning den 17 oktober kl. 9-11, i Livrustkammaren.
Den 20 oktober öppnar en ny utställning i Livrustkammaren, Teaterkungen. Prakten, makten och teaterkostymerna på Gustav III:s tid. Utställningen är ett samarbete med Kungliga Operan.
För första gången visas ett femtiotal fantasifulla teaterkostymer i en gemensam utställning. Flera av dräkterna är världsunika.Teaterkungen är en dräktkavalkad om teaterkostymernas magiska värld och teaterliv. En epok där den passionerade teaterkungen Gustav III skapade en framstående kulturverksamhet och teatern blev en plats lika mycket för prakt och skådespel som för politik och kunglig makt.
»Vi är stolta över vår internationellt unika samling som vi nu kan visa upp för allmänheten. I år fyller Kungliga Operan 250 år och då vill vi passa på att ge så många som möjligt chansen att se våra skatter, både de som finns inne i Operahuset och de som vi nu visar genom samarbetet med Livrustkammaren«, säger Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan.
Utställningen tar sin början med Gustav III:s magnifika silverskimrande kröningsdräkt och berättar om 1700-talets blomstrande kungliga kulturliv; musiken, politiken, dansen, artisterna, storslagna utomhusspektakel, hovliv och tornerspel och slutar med en kostym från Verdis Opera Maskeradbalen. I den vävs fakta och fiktion samman i en final värdig en Teaterkung.
»Detta är Livrustkammarens största satsning på en tillfällig utställning på flera år. Vi visar en hel rad färgstarka och fantasifulla teaterdräkter som i en del fall aldrig tidigare varit utställda. Utställningens scenografi är suggestiv och vacker och bidrar till upplevelsen av magi. Genom samarbetet med Kungliga Operan har vi fått möjlighet att också visa dräkter från operans arkiv som tillsammans med Livrustkammarens föremål skapar en fantastisk helhetssupplevelse«, säger Malin Grundberg, museichef vid Livrustkammaren.
Teaterkungen är en kulturhistorisk utställning om teaterns betydelse och roll under den gustavianska tiden, då kungamakten stod i centrum, både bokstavligen och bildligt. Teatern blev en spelplats för Gustav III:s maktmanifestationer.
Teaterkung extra allt
Den gustavianska epoken är känd som en guldålder vad gäller ett rikt kulturliv och en levande teaterscen. Som kung blev Gustav III drivkraften i en dynamisk teaterverksamhet som han själv bekostade. Han ärvde passionen för teatern från sin mor Lovisa Ulrika som hade ett starkt kulturellt engagemang.
Gustav III var en skicklig yrkesman inom teaterns område. Han agerade både regissör, pjäsförfattare och kostymskapare, skrev libretton, bestämde dekor och stod själv på scen i unga år. Flera av hans pjäser handlade om de kungar han beundrade mest som Gustav Vasa och Gustav II Adolf.
Gustav III visste också att utnyttja scenen som politiskt verktyg. På Kungliga Operan, som grundades av kungen 1773, sattes historiserande och kungaglorifierande verk upp och på slotten och i dess omgivningar uppfördes festligheter i form av dramatiserade riddarlekar och rollspel där makteliten och de kungliga själva spelade huvudrollerna.
Unika teaterkostymer
I centrum för utställningen Teaterkungen står ett femtiotal teaterdräkter och operakostymer ur Livrustkammarens och Operans samlingar, men även arkivalier, målningar och annan teaterrekvisita visas.
Livrustkammarens föremål kommer framför allt från en samling teaterdräkter som ingått i kostymförrådet för den nu försvunna hovteatern på Rosersbergs slott, varav många tidigare använts under Gustav III:s tid. Inför utställningen har ett omfattande konserveringsarbete genomförts med många av teaterdräkterna.
Av Operans bevarade 1700-talskostymer är många modedräkter, vilka sedan de blivit omoderna omvandlats till teaterdräkter.
Operan som prestigefull mötesplats
I slutet av 1700-talet upplevde Stockholm en riktig teaterboom och Kungliga Operan tillhörde toppskiktet av operascener i Europa. Det kungliga hovet hade teater på veckoschemat. Operan var en av de mest prestigefulla mötesplatserna för både kultur, social kontroll och representation.
Den gustavianska operan var en upplevelse lika mycket för ögat som för örat. Operan var känd för sina påkostade kostymer och skulle genom sina paljetter, silverspetsar och glimrande tyger reflektera ljuset och göra artisterna synliga på långt håll i vaxljusets sken.
Under sommarmånaderna flyttades ofta teaterlekarna ut i slottsparken med totalteater som förvandlade omgivningarna till en förtrollad värld och kunde hålla på i veckor i sträck med tornerspel, musik, dans och pyroteknik.
Maskeradbalen och slutpunkt för en epok
Slutet av 1700-talet kom att bli en slutpunkt för en storslagen teaterepok i Sverige. Den 16 mars 1792 utsattes han för ett attentat på maskeradbalen i Operahuset och avled tretton dagar senare på Kungliga slottet.
Av de hundratals teaterkostymer som beskrivs i Gustav III:s bouppteckning har de flesta förstörts. De dräkter som bevarats är ett unikt kulturarv och där några idag finns i Kungliga Operans arkiv och andra kom Livrustkammarens samlingar, via hovteatern på Rosersbergs slott.
Utställningen pågår från 20 oktober 2023 och vidare under hela 2024.
Programverksamhet
I samband med utställningen erbjuder Livrustkammaren ett rikt utbud av program med föredrag och event med anknytning till 1700-talets teaterliv.
Under hösten 2023 och under 2024 blir det bl a föredrag om teaterkostymer, aktiviteter för barn och unga och musikaliska tesalonger i samarbete med Kungliga Operan.
PRESSVISNING
Media inbjuds till pressvisning tisdag den 17 oktober kl. 9 – 11 i Livrustkammaren.
Samling i Livrustkammarens hörsal. Presentation av utställningen inleds i hörsalen av museichef Malin Grundberg.
Utställningen visas på museets entresolplan.
Föranmälan krävs. Hiss finns. Adress: Slottsbacken 3, Stockholm.
För mer information och anmälan till pressvisning, vänligen kontakta Maria Rosén, pressansvarig, Livrustkammaren. E-post: maria.rosen@shm.se, tel: 08-402 30 15. Anmäl intresse för enskild intervju i förväg.
Kontakter
Jenny MattssonPressansvarig /Head of Press
Kungliga Operan / Royal Swedish Opera
Maria RosénpressansvarigLivrustkammaren
Tel:08-402 30 15maria.rosen@shm.seOm Kungliga Operan
Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Hos oss upplever du föreställningar i världsklass. Vi bjuder på starka känslor, tyll, tåspets och tragik med Kungliga Operans solister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Baletten samt övriga medarbetare på och bakom scenen.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Michael Cavanagh prisas postumt av Kungliga Operans kör13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Kungliga Operans kör meddelar med stor glädje och värme att Körpriset tilldelas tidigare operachefen och regissören Michael Cavanagh, som avled tidigare i år. Tilldelningen tillkännages på Kungliga Operans stora scen ikväll, i samband med nypremiären av Sweeney Todd, som regisserats av Michael Cavanagh.
Sweeney Todd är tillbaka - året avslutas blodigt på Kungliga Operan9.12.2024 12:18:05 CET | Pressmeddelande
Den mordiske barberaren öppnar åter sin salong på Kungliga Operans stora scen när Stephen Sondheims skräckmusikal får nypremiär. "En ynnest att få uppleva Kungliga Operans Sweeney Todd", skrev DN vid premiären 2023. Nu får publiken en ny chans att uppleva musikal med extra allt: Storslagen scenografi, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Operans kör och solisterna Ola Eliasson och Karolina Blixt i huvudrollerna som Sweeney Todd och Mrs Lovett. Nypremiär på stora scenen den 13 december kl 19.
Kungliga Operan kommenterar hyresutredningen3.12.2024 11:15:25 CET | Pressmeddelande
Kungliga Operan ser positivt på resultatet av den utredning av hyresmodell för de statliga kulturinstitutionerna som idag överlämnades till regeringen. ”Jag är glad över att utredaren så klart och tydligt slår fast att den nuvarande modellen med kostnadshyra inte fungerar och måste avvecklas”, säger vd Fredrik Lindgren.
Efterlängtad återkomst för Askungen, julens stora balett för hela familjen25.11.2024 10:39:53 CET | Pressmeddelande
Askungen och hennes vänner dansar åter in på Kungliga Operans stora scen inför julen. Upplev Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander, de internationella popstjärnornas mest efterfrågade ljus- och videodesigner, som senast var aktuell på Kungliga Operan med baletten Gustavia tidigare i höst. Askungen har nypremiär den 29 november.
Johanna Rudström och David Fukamachi Regnfors – årets Gunn Wållgren-stipendiater15.11.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Operasångerskan Johanna Rudström och skådespelaren David Fukamachi Regnfors har utsetts till årets Gunn Wållgren-stipendiater. Gunn Wållgrens minnesfond är en fond med ändamål att årligen dela ut stipendier till en skådespelare från Dramaten och en sångare från Kungliga Operan. Stipendierna delades ut idag vid en ceremoni på Dramaten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum