Elgiganten tågar in på het begagnatmarknad med mobiltelefoner
Dagens konsumenter vill se fler företag som arbetar med återbruk och att öka livslängden på produkter, visar en färsk sifo-undersökning. Samtidigt riktar Elgiganten fokus mot den växande begagnatmarknaden och erbjuder nu begagnade mobiltelefoner. Satsningen är en del av hemelektronikkedjans långsiktiga strategi om att skapa mer cirkulära affärsmodeller inom produkter och tjänster.

Enligt en ny sifo-undersökning svarar nära hälften av svenskarna att det är viktigt att företag arbetar med återbruk – det vill säga att förlänga livslängden på produkter. Samtidigt växer marknaden för begagnade mobiltelefoner. Hemelektronikkedjan Elgiganten breddar nu sitt fokus och erbjuder nu inte bara nya mobiltelefoner – utan även begagnade.
Elgiganten börjar sälja kvalitetssäkrade begagnade iPhones i 14 olika varianter som kontrolleras grundligt, rensas från alla data och repareras vid behov. Utöver att erbjuda iPhones planerar bolaget att bredda utbudet på begagnat med Androids och läsplattor samt andra produkterkategorier.
- Vi vill göra elektronik tillgänglig för fler, särskilt när många hushåll har en mer ansträngd ekonomi. Begagnade produkter får en ny start och säljs till ett rimligt pris, samtidigt som kunderna får vara en del av en cirkulär modell. Det ser vi är framtiden för elektronikbranschen, där Elgigantens mål är att 10 procent av försäljningen ska komma från begagnade produkter och cirkulära tjänster till år 2028, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Bolaget utmanar flera konkurrenter med sitt nya erbjudande, men så också en otrygg andrahandsmarknaden, dit många konsumenter vänder sig till för mobiltelefoner idag. Där säljs begagnade produkter privat utan tryggt konsumentskydd eller reklamationsrätt, vilket på sikt kan leda till ett stort slag mot köparens plånbok om något fel uppstår. Elgiganten erbjuder däremot både samma trygghet och kundgarantier som vid köp av en helt ny produkt.

Om undersökningen
Sifo-undersökningen innefattar svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 70 år som under april och maj 2023 intervjuats ur Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Siffrorna presenteras i rapporten Svenskar och hållbarhet 2023, i samarbete med Elgiganten och Öresundskraft.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@giganten.seOm oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum