Ny rapport från MPRT: Mediekonsumtionen stabiliseras på en högre nivå
Svenskarnas mediekonsumtion fortsätter vara på en högre nivå än innan pandemin. Det visar en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv. Rapporten visar även att vi tittar alltmer på streaming och mindre på tablålagd tv och att det ökade intresset att ta del av nyheter har hållit i sig.
Tillgången till olika medier är hög i hela befolkningen De stora skiftena i mediekonsumtionen från det analoga till digitala kan sägas ha skett och nu återstår det en mer gradvis förflyttning. Övergången har kommit särskilt långt när det gäller tv-konsumtionen. Radion är fortfarande mer analog och tidningsläsandet är numera större digitalt än på papper.
- Det är intressant att se att vi nu befinner oss i slutet av skiftet från det analoga till det digitala, då trenden är en allt mer digital mediekonsumtion i alla åldersgrupper, säger Tove de Vries, utredare vid Myndigheten för press, radio och tv och redaktör för rapporten.
Mediekonsumtionen skiljer sig åt i olika åldersgrupper
Det finns fortfarande skillnader vad gäller mediekonsumtionen i olika åldersgrupper. Både när det gäller spenderad tid och tillgång till olika medier. De yngre (15–24 år) fortsätter att öka sin mediekonsumtion till skillnad från den äldsta åldersgruppen (65–85 år) som har spenderat ungefär samma tid på medier de tre senaste åren.
Vi tittar mer på streaming och mindre på tv
Det har aldrig funnits ett så stort utbud av rörlig bild att ta del av tidigare, hela 77,6 procent av befolkningen har tillgång till en betald streamingtjänst i sitt hem. Samtidigt minskar tittandet på tablålagd tv.
Ökat intresse av nyheter har hållit i sig
Intresset att ta del av nyheter och att läsa tidningen ökade under pandemin och trenden har hållit i sig. De medier som flest använder för att ta del av nyheter är de traditionella nyhetsmedierna som även har ett högt förtroende i befolkningen, det vill säga SVT, Sveriges radio, morgontidningarna och TV4.
Skillnad mellan generationerna är stor när det gäller valet av plattform för nyhetskonsumtion. Den yngre generationen använder i stor utsträckning sociala medier, så som Instagram, TikTok, Facebook och Youtube för att få tillgång till nyheter. Den äldre generationen använder i betydligt högre grad traditionella medier.
Bakgrund
Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Myndigheten publicerar varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Den här rapporten beskriver medie¬konsumtionen i Sverige. Underlaget kommer från flera olika källor och visar hur mediekonsum¬tionen utvecklas över tid.
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum