Ny rapport från MPRT: Mediekonsumtionen stabiliseras på en högre nivå
Svenskarnas mediekonsumtion fortsätter vara på en högre nivå än innan pandemin. Det visar en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv. Rapporten visar även att vi tittar alltmer på streaming och mindre på tablålagd tv och att det ökade intresset att ta del av nyheter har hållit i sig.
Tillgången till olika medier är hög i hela befolkningen De stora skiftena i mediekonsumtionen från det analoga till digitala kan sägas ha skett och nu återstår det en mer gradvis förflyttning. Övergången har kommit särskilt långt när det gäller tv-konsumtionen. Radion är fortfarande mer analog och tidningsläsandet är numera större digitalt än på papper.
- Det är intressant att se att vi nu befinner oss i slutet av skiftet från det analoga till det digitala, då trenden är en allt mer digital mediekonsumtion i alla åldersgrupper, säger Tove de Vries, utredare vid Myndigheten för press, radio och tv och redaktör för rapporten.
Mediekonsumtionen skiljer sig åt i olika åldersgrupper
Det finns fortfarande skillnader vad gäller mediekonsumtionen i olika åldersgrupper. Både när det gäller spenderad tid och tillgång till olika medier. De yngre (15–24 år) fortsätter att öka sin mediekonsumtion till skillnad från den äldsta åldersgruppen (65–85 år) som har spenderat ungefär samma tid på medier de tre senaste åren.
Vi tittar mer på streaming och mindre på tv
Det har aldrig funnits ett så stort utbud av rörlig bild att ta del av tidigare, hela 77,6 procent av befolkningen har tillgång till en betald streamingtjänst i sitt hem. Samtidigt minskar tittandet på tablålagd tv.
Ökat intresse av nyheter har hållit i sig
Intresset att ta del av nyheter och att läsa tidningen ökade under pandemin och trenden har hållit i sig. De medier som flest använder för att ta del av nyheter är de traditionella nyhetsmedierna som även har ett högt förtroende i befolkningen, det vill säga SVT, Sveriges radio, morgontidningarna och TV4.
Skillnad mellan generationerna är stor när det gäller valet av plattform för nyhetskonsumtion. Den yngre generationen använder i stor utsträckning sociala medier, så som Instagram, TikTok, Facebook och Youtube för att få tillgång till nyheter. Den äldre generationen använder i betydligt högre grad traditionella medier.
Bakgrund
Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Myndigheten publicerar varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Den här rapporten beskriver medie¬konsumtionen i Sverige. Underlaget kommer från flera olika källor och visar hur mediekonsum¬tionen utvecklas över tid.
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum