Bilister kräver besked om antalet vildsvin
Under oktober månad är risken för trafikolyckor med vildsvin som störst. Under 2000-talet har antalet vildsvinsolyckor ökat med cirka 800 procent. Detta beror inte minst på den dramatiska ökningen av antalet vildsvin i Sverige: från cirka 500 djur i början av 90-talet till nuvarande cirka 300 000. Riksförbundet M Sverige kräver nu att regeringen sätter ned foten om hur stor vildsvinsstammen ska vara.
Den stora vildsvinsstammen orsakar stora skador på åkrar, i skogar och i trädgårdar. I och med spridningen av den afrikanska svinpesten hotas nu även delar av köttproduktionen. Vildsvinen är dessutom ett betydande trafiksäkerhetsproblem.
– Vildsvin är tunga och kompakta djur och kan vid kollision orsaka allvarliga personskador. Vildsvinsolyckorna medför också de dyraste materiella skadorna till följd av svinens låga tyngdpunkt. Därför är det allvarligt att antalet olyckor tillåtits öka från oansenliga nivåer till att nu ligga på mellan 5 000–7 000 olyckor årligen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Vildsvinens tyngdpunkt ligger i höjd med bilens front, vilket ofta orsakar omfattande fordonsskador som i sin tur kan medföra att det manöverodugliga fordonet riskerar att frontalkollidera med mötande trafik.
– Politiken har förhållit sig passiv och bara tittat på när antalet vildsvin ökat explosionsartat. Antalet vildsvin bör kraftigt begränsas till en kontrollerbar population och regeringen behöver besluta om ett siffersatt mål för stammens storlek där hänsyn tas till viltolyckor och viltskador, säger Tony Gunnarsson.
Viltstammarnas storlek har stor betydelse för hur många viltolyckor som sker. För vildsvin följer olyckstalen under det senaste decenniet populationens tillväxt i antal och utbredning.
– Det behövs en rejält ökad avskjutning av vildsvin. Eftersom vildsvinen är svårjagade bör incitamenten till jakt stärkas genom exempelvis införande av skottpeng. Stödutfodring av vildsvin bör kraftigt begränsas, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp: Honda Civic Hybrid7.12.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige har genom sin medlemstidning Motor utsett Honda Civic Hybrid till årets smartaste bilköp. Med rymlig halvkombikaross, snål hybriddrivlina och stor körglädje ger Honda Civic Hybrid mest bil för pengarna på nybilsmarknaden 2023. Sedan 15 år tillbaka belönas prisvärda bilar av hög kvalitet.
En majoritet kör utan att tända bakljusen28.11.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Många bilister vet inte om att de kör med släckta bakljus, vilket medför allvarliga trafiksäkerhetsrisker enligt en ny svensk studie. Trots att tända bakljus ger bättre synlighet och minskar risken för trafikolyckor gör EU-regler det numera möjligt för bilar att framföras med släckta bakljus på våra vägar under dagtid. Riksförbundet M Sverige uppmanar bilister att kontrollera bilens belysning.
Stor regional ojämlikhet i risk för dödsolyckor20.11.2023 07:50:00 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Riksförbundet M Sverige påvisar stora regionala skillnader gällande risken att dö i vägtrafikolyckor. Storstadslänen och andra län i Svea- och Götaland har låga dödstal i förhållande till befolkningsmängd, medan skogslänen utmärker sig med betydligt högre relativa dödstal. En viktig förklaring till skillnader i risk för dödsolyckor är ojämlikhet i vägkvalitet.
Svenska bilister bötfälls i Danmark17.11.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Hundratals böter har delats ut till svenskar på besök i Danmark sedan nya miljöregler trädde i kraft den 1 oktober. M Sverige har informerat sina medlemmar om regeländringen, men många andra har missat det.
Fler omkommer i trafiken – allvarlig utveckling16.11.2023 14:52:27 CET | Pressmeddelande
År 2023 ser ut att bli det värsta trafikåret på åtminstone fem år, varnar Transportstyrelsen. Fram till oktober har 194 personer omkommit i den svenska vägtrafiken. Flest omkomna har suttit i en personbil och det är denna kategori som ökat mest jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum