Elgiganten

Elgiganten sträcker ut en hjälpande hand till alla ofrivilliga techsperter i ny varumärkeskampanj

Dela

På arbetsplatser över hela Sverige finns det tusentals människor som ofrivilligt fått ansvar för kontorets alla teknik- och elektronikfrågor. I en ny varumärkeskampanj sträcker Elgiganten Företag ut en hand till dessa ofrivilliga techsperter, för att de ska kunna ägna tid åt vad de är bäst på – nämligen sina egentliga arbetsuppgifter.

Insikter visar att små- och medelstora företag oftast inte har anställda som dedikerat arbetar med teknikrelaterade frågor- eller inköp. Den som ofrivilligt får ansvaret på arbetsplatsen kan därför uppleva stress och ångest inför det – många gånger på grund av bristande teknikkunskap. Det kan i sin tur leda till att personerna skjuter upp eller ignorerar många små och till synes triviala problem – tills de växer och blir större, dyrare och omöjliga att undvika. För att belysa att det går att hitta en lösning på denna utmaning lanserar Elgiganten Företag nu en varumärkeskampanj med fokus på ofrivilliga techsperter.

– Med kampanjen vill vi visa att vi förstår utmaningarna många människor har på jobbet, relaterat till teknik i vardagen. Och berätta att vi kan hjälpa att hitta en lösning, genom våra personliga rådgivare, vårt företagsanpassade sortiment och våra tjänster. Vår kommunikation visar på olika typer av frustationsmoment som kan uppstå när man blivit utsedd till en ofrivillig techspert på jobbet. Med en stor dos humor siktar vi på att skapa igenomkänning hos alla företag där ute, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-com på Elgiganten.

Kampanjen syftar till att öka kännedomen för Elgiganten Företag och dess erbjudande, som sträcker sig från personlig rådgivning och inköp av teknikutrustning och elektronik till en rad olika skräddarsydda tjänster.

Kampanjen lanseras i samtliga länder i Norden, och ansvarig för arbetet på nordisk nivå är Mikaela Hellgren, Nordic Market Specialist på Elkjøp Nordic.

– Ofrivilliga techsperter har vi definierat som rollen du olyckligtvis råkat hamnat i för att du någon gång har hjälpt till med oväntat teknikstrul på din arbetsplats. En roll som du helst av allt vill slippa för att kunna ägna dig åt dina verkliga arbetsuppgifter, säger Mikaela Hellgren, Nordic Marketing Specialist på Elkjøp Nordic.

Bakom kampanjen står kreatörsduon Torkel Bjørnstad Sveen och Ola Øvrelid på Publicis Kitchen, tillsammans med kollegorna Sarah Wee och Håvar Sesseng.

– Elgiganten är ett av Nordens största varumärken, och därmed en aktör som har väldigt bra förutsättningar för att hjälpa så många som möjligt. Vi ser fram emot att skriva den historien tillsammans med Elgiganten. Och även om vi själva inte är ofrivilliga techsperter på jobbet så har vi vänner och bekanta som axlat den rollen. Vi ser fram emot att rädda dem, säger teamet i en gemensam kommentar.

Kampanjen går rikstäckande i bland annat LinkedIn, Youtube, DOOH och print med start vecka 43.

Se varumärkesfilmen här.

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande

Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.

Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande

Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye