Frukt- och grönt-tisdag året ut – Lidl Sverige sänker priset med 12 procent
Under hösten har stigande matpriser aktualiserats samtidigt som konsumtionen av frukt och grönt fortsätter att minska. Med start tisdagen den 14 november och varje tisdag året ut sänker Lidl Sverige priset på frukt och grönt med 12 procent, vilket motsvarar kategorins momssats. Med prissänkningen på cirka 150 frukt-och grönt-artiklar vill Lidl Sverige minska trycket på de svenska hushållens matbudget, nu och inför julhelgerna.
– Prisvärd mat ska inte avgöras av plånbokens tjocklek. Kanske är det viktigare än någonsin att alla har möjlighet att äta god mat av bra kvalitet. Med prissänkningen kan vi bidra till att mota prisökningarna i grind, och underlätta för alla kunder att ha en god julledighet, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.
Priserna* på grönsaker steg med 12,7 procent jämfört med föregående år. Prishöjningen på frukt var 7,3 procent. Statistik från Svensk Dagligvaruhandel visar att de svenska hushållen minskat sin konsumtion av frukt och grönt med 6,5 procent det senaste året. När priserna stiger har hushållen minskat sin konsumtion av frukt och grönt. En trend som Lidl Sverige nu vill bryta. Därför sänks priset på hela det färska frukt- och grönt-sortimentet varje tisdag fram till årsskiftet. Det innebär att cirka 150 varor* får ett 12 procent lägre pris på tisdagar under återstoden av 2023.
Under två år i rad har Lidl Sverige utsetts till finalist för Sveriges bästa frukt- och grönt-avdelning i Dagligvarugalan.
– Vi vill göra det enkelt för våra kunder att handla nyttigt och vi är stolta över den höga kvalitet vi har i våra frukt- och grönt-diskar. Vi arbetar varje dag för att leverera på vårt löfte om högsta kvalitet till branschens bästa pris. När vi nu sänker priset med 12 procent på tisdagar, gör vi det med förhoppningen om att dämpa en säsongsmässig prishöjning av frukter och grönsaker. Prissänkningen motsvarar momssatsen på frukt och grönt, och den kostnaden väljer vi att ta, säger Jakob Josefsson.
I slutet av mars sänkte Lidl Sverige inledningsvis priset på över 100 varor med i snitt 11 procent, ett initiativ som sedan utvidgades till 270 varor och förlängdes till utgången av juni, något som uppskattades av livsmedelskedjans kunder.
* Källa: SCB, Prisförändring sedan september 2022.
** Kampanjvaror som har mer än 12 % rabatt är undantagna.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.
Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum