KO stoppar fyra lånebolags reklamfilm
När man tittar på reklamfilm för samlingslån får man intrycket att lånet är ett lätt och nästan lite skojigt sätt att lösa ekonomiska problem. Men sådan lånereklam är inte tillåten.
Lagen säger att företagen inte får framställa krediter som ett enkelt sätt att komma till rätta med eventuella ekonomiska problem.
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder nu därför Lendo, Zmarta, Sambla och Enklare att visa flera av sina reklamfilmer. Skulle företagen bryta mot förbudet framöver riskerar de att dömas att betala ett vite på mellan 1 miljon och 1,5 miljoner kronor vardera.
Måttfullt vid lånereklam
– Lån är inte vilken vara som helst. Många människor riskerar att ta lån som de sedan inte klarar av att betala tillbaka, och därför måste företagen vara neutrala när de informerar om sina krediter, säger Elin Berner, processråd vid KO.
Inte bekymmersfritt
Konsumentkreditlagen säger att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. I förarbetena till lagen står det också att marknadsföringen inte får framställas på ett sätt som kan missleda kunden i fråga om de ekonomiska konsekvenserna av krediten. Marknadsföringen får inte heller framställa krediten som en bekymmersfri lösning på kundens eventuella problem eller locka kunden till att fatta ett oöverlagt beslut om att binda sig för krediten. Reklamen ska i princip vara neutral; kunden ska själv avgöra i vilken mån krediten är förmånlig eller inte för honom eller henne.
Kan bli dyrare
KO pekar också på det faktum att även om konsumentens månadskostnad kan komma att minska genom att samla flera lån till ett, kan totalkostnaden för konsumentens samlade låneåtaganden vara desamma som tidigare eller till och med bli högre genom en förlängd återbetalningstid. KO anser därför att reklamen kan vilseleda konsumenten om de ekonomiska konsekvenserna av krediten.
Företagen kan överklaga KO:s beslut.
Kontakter
Konsumentverkets presstjänst på tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Kostnaderna för hushållen ökar – men inte lika mycket 2024 som 202320.11.2023 08:58:11 CET | Pressmeddelande
Förra året steg hushållens kostnader för mat och el dramatiskt. När Konsumentverket nu beräknar kostnaderna för 2024 är ökningarna inte lika stora.
Många vaga miljölöften i solcellsreklam14.11.2023 10:08:49 CET | Pressmeddelande
Många företag som säljer solceller vill lyfta fram miljöfördelarna, men alldeles för många glömmer att de måste konkretisera vad de menar med till exempel hållbar, grön eller miljövänlig. Och inte nog med det, de måste kunna bevisa att det är sant.
Många handlar för lånade pengar utan att förstå det25.10.2023 10:09:09 CEST | Pressmeddelande
En undersökning från Konsumentverket visar att många inte förstår att det är lånade pengar man handlar för när man köper varor på delbetalning. Undersökningen pekar på det hela taget på allvarliga kunskapsluckor i grundläggande privatekonomiska frågor.
Svårt att hitta kontaktuppgifter till många företag: ”Dags att de följer lagen”9.10.2023 09:15:07 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat 100 företags webbplatser och kan konstatera att nästan hälften av dem brister i att visa kontaktuppgifter, något som kan få konsekvenser för konsumenterna.
Bättre koll på miljöargument i fondreklam – men brister finns13.9.2023 08:23:51 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat 15 värdepappersbolags reklam med miljöpåståenden och ser en klar förbättring sedan förra kontrollen. Men det finns fortfarande brister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum