DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen
Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Sedan tre år tillbaka är Elgiganten huvudsponsor till världens största gamingfestival DreamHack. I år är Elgigantens pop up-butik hela 900 kvadratmeter, vilket ger deltagarna chansen att testa och köpa gamingprodukter till anpassade priser. Elgigantens populära aktivitet ”1337” återkommer även i år, där produkter för stora summor kastas ut i publikhavet varje dag klockan 13.37.
Elgigantens ambassadörer kommer att vara på plats i Jönköping under festivalens gång. Utöver L22 och Matinbum kommer den 65-åriga, nya, ambassadören Susanne Karlsson, mer känd som FortniteFarmor, att vara där alla dagar.
Enligt Elgigantens senaste rapport ”Digitalt utanförskap 2023” anser en av tre svenskar att de skulle haft mer kontakt med äldre familjemedlemmar om de var mer digitala. Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten, tycker att FortniteFarmor tillför stort värde till gaming-communityt och är ett bra exempel på hur gaming kan bygga relationer.
– FortniteFarmor vill, precis som vi, minska utanförskapet digitalt för både äldre och barn. Hon ger oss värdefulla perspektiv och visar på riktigt hur gaming kan stärka relationerna över generationsgränserna, säger Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten.
En tredjedel av 60-åringarna oroar sig för om de klarar att hålla jämna steg med framtidens tekniska utveckling, det visas också i rapporten Digitalt utanförskap 2023.
– Jag är väl medveten om att det kan vara svårt att veta hur man kommer igång om man befinner sig i digitalt utanförskap. Vi på Elgiganten hjälper därför gärna föräldrar eller far- och morföräldrar att börja spela, oavsett hur gammal eller oerfaren du är, säger Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten.
Om DreamHack och Elgiganten
Sedan 2020 är Elgiganten huvudsponsor och nordisk partner till DreamHack-festivalerna. Mer information om partnerskapet finns att läsa här. Allt det senaste om vinterns festival som går av stapeln den 23–26 november på Elmia kongresscenter i Jönköping finns att läsa på dreamhack.com/winter. Sajten uppdateras regelbundet med nytt innehåll och spännande aktiviteter.
Om Elgigantens rapport Digitalt utanförskap 2023
Digitaliseringen fortsätter att revolutionera både vardag och arbetsliv. Men alla har inte resurser nog att ta del av den snabba utvecklingen, och en tiondel av svenskarna säger att de känner sig isolerade för att de inte har tillgång till ny teknik. Det visar Elgigantens rapport Digitalt Utanförskap, som årligen ges ut för att belysa och stävja det digitala utanförskapet i Sverige. Rapporten är en del hemelektronikkedjans arbete för att ingen ska hamna utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Läs rapporten här.
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum