Uppdaterad prognos för E4 Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och projektet byggs i ett 20-tal större entreprenader. Den sexfiliga motorvägstunneln binder ihop norra och södra Stockholm och bidrar till smidigare resor för den som reser långväga genom Sverige.
Trafikverket har genomfört en analys av ekonomin i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det har resulterat i en justerad bedömning av kostnaden för projektet. Samtidigt bedömer Trafikverket att E4 Förbifart Stockholm kan öppna för trafik 2030 enligt plan.
De bakomliggande orsakerna är främst kostnader för arbetet med tunnlarna under Lovö och merkostnader i samband med hävningen av kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet hävdes 2019 efter omfattande brister i arbetsmiljön.
- En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Vid hävningen 2019 flyttades öppningen av E4 Förbifart Stockholm fyra år, från 2026–2030. Längre byggtid innebär ett ökat behov av att förvalta motorvägen under fler år, därmed ökar också kostnaderna. Även osäkerheter i omvärlden har påverkat projektet generellt precis som övriga branschen och samhället.
Trafikverket arbetar löpande för att hålla nere kostnaderna samtidigt som det finns osäkerheter som kan komma att påverka prognosen framöver. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen i ett spann.
Totalkostnaden bedöms bli 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor istället för 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå).
- I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Fördelning av avvikelse i procent*
Ökade kostnader tunnel Lovö |
41 % |
Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030 |
25 % |
Ändringar i kontrakt och nya beställningar |
21 % |
Bedömd riskreserv |
13 % |
*Detta inkluderar konsekvenser av händelser i omvärlden
Kontakter
Nedanstående personer från Trafikverket är tillgängliga för intervju. Förfrågning och bokning görs genom Lii Hylander, mediekommunikatör Trafikverket, 010-123 66 19, lii.hylander@trafikverket.se
eller Trafikverkets presstjänst 0771-31 15 00.
Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm
Anders Selström, Trafikverkets avdelningschef Yttre Tvärleden
Helena Sundberg, Trafikverkets regiondirektör Stockholm
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.
Trafikverket och Sundsvalls kommun presenterar väghållarbyte och plan för E1426.11.2024 15:55:49 CET | Pressinbjudan
Tre större vägar Sundsvall byter ägare och inriktningen för val av lokalisering för E14 framtida läge har tydliggjorts. Allt för att förbättra för genomfartstrafiken i Sundsvall. Detta samarbete mellan Trafikverket, Sundsvalls kommun och region Västernorrland vill vi gärna berätta mer om och bjuder därför in till en pressträff.
Världsunikt test av tunga lastbilars säkerhetssystem20.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.
Genomfarten i Mora är klar - nu ska trafiken flyta14.11.2024 13:49:43 CET | Pressmeddelande
Inga rödljus genom Mora och fler körfält – bättre flyt och kortare restider. Fredagen den 15 november öppnar den nya genomfarten i Mora.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum