Gemensam kampanj för den fria journalistiken
”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.
Fredagen den 3 maj möts läsare på våra nyhetssajter av nyhetsartiklar vars bokstäver börjar byta plats och gör texten svår att läsa. I en osäker värld där tonläget ofta är högt, åsikter polariserade och uppgifters ursprung ibland oklara är fri media viktigare än någonsin.
– Det fria ordet och pressfriheten är satt under hårt tryck. Om vi tystnar, vem ska då granska makten och ge möjlighet till fri journalistik? Vår roll är att skapa klarhet i en rörig omvärld. Med hjälp av denna kreativa kampanj vill vi visa på vikten av fri och oberoende journalistik och vilken avgörande roll vi inom nyhetsmedia spelar för ett öppet samhälle, säger Nils Olauson, affärsområdeschef för Redaktion på NTM.
Den slagkraftiga kampanjen är ett samarbete mellan NTM:s kreativa reklambyrå Fluid och chefredaktörerna på samtliga nyhetstitlar inom NTM Media. Samtidigt är den en fortsättning på den uppmärksammade kampanjen De försvunna orden, som 2022 nominerades till den nationella kommunikationstävlingen Publishingpriset. Kampanjen vann också andra pris i kategorin Mest kreativa användning av annonsformat i den internationella tävlingen Media Global Awards 2023.
Läsarna bjuds på fri läsning under ett dygn
För att få fler att få upp ögonen för vår viktiga journalistik väljer vi i år dessutom att öppna upp alla våra nyhetssajter under Pressfrihetens dag och bjuder läsarna på fri läsning under ett dygn.
– Det fria ordet är grunden för vår verksamhet. Med vår journalistik granskar vi samhället och dess makthavare och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. Tillsammans står vi upp för det fria ordet, säger Nils Olauson.
Kontakter
Nils OlausonAffärsområdeschef RedaktionNTM
Tel:073-3289230nils.olauson@ntm.seFredrik P. JohanssonCreative DirectorFluid
Tel:0725326110fredrik.johansson@fluid.seBilder
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.
Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
84-åriga Elsa våldtogs av mannen från hemtjänsten, nu träder hon fram: ”Det känns viktigt att visa att det här har hänt en människa”26.11.2024 06:49:29 CET | Pressmeddelande
I den växande våldtäktsskandalen i Uppsala kommer nya graverande uppgifter fram om hur kommunen inte agerat på larm om sexövergrepp. Dessutom väljer nu ett av offren att träda fram: 84-åriga Elsa, som våldtogs av en man i hemtjänsten. Hon har inte ens fått en ursäkt från kommunen. Trots att hon larmade om att mannen blottat sig för henne, flera månader innan våldtäkten.
Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete21.10.2024 08:44:33 CEST | Pressmeddelande
NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.
Tove Hovemyr ny debattredaktör och ledarskribent på UNT20.9.2024 09:03:05 CEST | Pressmeddelande
I november tillträder Tove Hovemyr tjänsten som debattredaktör och ledarskribent på Upsala Nya Tidning. Tove kommer närmast från en tjänst på den liberala tankesmedjan Fores och har en lång erfarenhet av opinionsbildning och skrivande.
Niklas Wallenberg blir ny vd för Fluid5.9.2024 10:19:55 CEST | Pressmeddelande
Från och med 23 oktober kommer reklambyrån Fluid att ledas av Niklas Wallenberg. Han har lång erfarenhet från olika roller inom byråbranschen och kommer senast från ett uppdrag som marknads- och kommunikationschef för Telias globala verksamhet.
Svensk Hemleverans i unikt samarbete med Östergötlands Stadsmission4.9.2024 17:36:17 CEST | Pressmeddelande
Nu tar vi nästa steg i vårt samarbete med Östergötlands Stadsmission. Svensk Hemleverans ansvarar för att leverera varor till Matmissionen, en butik som erbjuder livsmedel till rabatterade priser och samtidigt motverkar matsvinn. Tillsammans bidrar vi till ett mänskligare och mer hållbart samhälle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum