Örebro universitet

Konsumenter i Sverige vill ha växtbaserat kött som liknar vanligt kött

Dela

Konsumenter som vill minska sin köttkonsumtion uppskattar köttsubstitut mer än de som är positiva till kött. Men båda grupperna vill att det växtbaserade proteinet påminner om kött i smak, lukt och konsistens. Det visar forskning vid Örebro universitet.

Foto: Privat

Köttsubstitut, ibland kallade veganska och vegetariska köttprodukter, blir allt vanligare på restauranger och i mataffärer. Korvar, biffar och färs är bara några exempel på dessa varor som ofta är tillverkade av proteinrika källor som soja och ärtor.

– Växtbaserade produkter är viktiga för att vi ska minska köttkonsumtionen, och mitt jobb är att förstå varför man tycker om vissa produkter och inte andra, säger Ansung Kim, doktorand vid Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet.

I en studie inom sin doktorsavhandling har Ansung Kim undersökt inställningen till växtbaserade köttsubstitut hos allätare, flexitarianer, pescetarianer, vegetarianer och veganer i Sverige. Hon tog fram ett värde kallat “meat attachment” (MA) där en låg bedömning betyder att personen inte finner kött lika åtråvärt som någon med en högre bedömning. I undersökningen deltog 99 personer som antingen hade ett lågt eller högt MA-värde.

Lukt, smak och konsistens som påminner om kött

– De som åt kött ofta hade ett högre värde på MA-skalan, och tyckte alltså mer om kött än de med lägre MA-värde. Men det finns ingen signifikant skillnad i gruppernas möjligheter att urskilja olika sorters växtbaserade köttsubstitut och deras smaker, säger Ansung Kim.

En annan upptäckt var att båda grupperna föredrog produkter med köttliknande sensoriska egenskaper. Med andra ord produkter där smak, lukt och konsistens påminner om kött.

Totalt testades sju färsprodukter varav två var baserade på soja, två på ärtor, två på gråärter och en på havre. Produkterna stektes i olja innan de delades ut till testdeltagarna som inte visste vilka växter de olika färserna var tillverkade av. 

– I båda grupperna fick soja- och ärtprodukterna högre betyg, och de har en fiberstruktur som liknar vanlig färs mer än vad havre- och gråärtsprodukterna gör, säger Ansung Kim.

Studien är en del av forskningsplattformen PAN Sweden och finansieras av Formas nationella forskningsprogram för livsmedel. För sin forskning tilldelades Ansung Kim utmärkelsen ”student awards” vid konferensen EuroSense 2022, arrangerad av European Sensory Science Society.

Kontakter

Länkar

Om oss

Örebro universitet är ett framstående bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över inte mindre än 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. 

Vi har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle. I profilområdena möts expertis över ämnesgränser med målet att vidga perspektiven inom utbildning, forskning och samverkan.

Örebro universitet har cirka 15 000 studenter, 80 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Två av våra campus ligger i Örebro och ett i Grythyttan.

Tillsammans med åtta andra europeiska lärosäten bildar Örebro universitet ett Europauniversitet, NEOLAiA, vilket främjar internationalisering av utbildning, forskning och samverkan.

Följ Örebro universitet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet

Svensk frihet och natur säljer vitt snus i Storbritannien till unga kvinnor och icke-rökare8.10.2024 08:20:32 CEST | Pressmeddelande

Vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri – så fri som bara svenskar kan vara. Lauren O’Hagan, medieforskare vid Örebro universitet, visar i en studie hur ett Japan-ägt tobaksbolag marknadsför vitt snus i Storbritannien paketerat som ”Nordic Spirit”. – Kampanjerna på Instagram riktar sig främst till unga kvinnor och icke-rökare och är en väg in i att bli beroende av nikotin, säger Lauren O’Hagan.

Ytterligare 40 miljoner till forskning om växtbaserade protein4.10.2024 14:35:44 CEST | Pressmeddelande

Mer vegetariskt och mindre kött på tallrikarna är en förutsättning för att uppnå hållbarhetsmålen i Agenda 2030 – men det saknas mycket kunskap om växtbaserade protein, inte minst från ett hälsoperspektiv. Därför har det nationella forskningscentret Plant-based Proteins for Health and Wellbeing, PAN Sweden, som Örebro universitet koordinerar, fått ytterligare 40 miljoner kronor från Formas.

Humor, varumärkesmaskot och kändisar – så suddade Läkerol ut gränsen mellan mat och medicin under 1900-talet2.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi är vana vid att dagens marknadsföringskampanjer drar nytta av kändisar, experter och humor för att sälja olika produkter. Men redan i början av 1900-talet använde sig det svenska halstablettmärket Läkerol av liknande strategier för att sudda ut gränsen mellan mat och medicin – och lyckades skapa ett populärt varumärke som vi svenskar konsumerar dagligen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye