61 procent fler långpendlare i Ljungby sedan 2019
I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Malmö–Lund, ökat med 61 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
– Vi har undersökt var ingenjörerna bor och var de jobbar före respektive efter pandemin och listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Ökning av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats
Postnummer |
Referensort |
Ökning långpendlare |
62 |
Visby/Gotland |
93 procent |
84 |
Sveg/Härjedalen |
92 procent |
79 |
Falun |
82 procent |
33 |
Värnamo |
75 procent |
53 |
Lidköping |
63 procent |
34 |
Ljungby |
61 procent |
56 |
Habo |
59 procent |
95 |
Haparanda |
59 procent |
81 |
Hofors |
59 procent |
80 |
Gävle |
59 procent |
86 |
Timrå |
58 procent |
67 |
Arvika* |
56 procent |
78 |
Borlänge |
51 procent |
*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlare är färre än 20.
– I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 61 procent sedan 2019. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.
Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.
Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund. Bland de nytillkomna långpendlarna i Ljungby är det 29 procent som pendlar till Malmö–Lund.
Vanligaste pendlingsdestinationerna per område 2024
Stockholm–Solna |
Göteborg |
Malmö–Lund |
Övrigt |
|
Visby/Gotland |
62% |
|||
Sveg/Härjedalen |
43% |
|||
Falun |
54% |
|||
Värnamo |
42% |
|||
Lidköping |
48% |
|||
Ljungby |
29% |
|||
Habo |
41% |
|||
Haparanda |
59% |
|||
Hofors |
68% |
|||
Gävle |
48% |
|||
Timrå |
62% |
|||
Borlänge |
49% |
*Tabellen avser nytillkomna pendlare sedan 2019. I Arvika rör det sig om så få individer per pendlingsdestination att vi väljer att inte redovisa resultatet i tabellen.
Så togs Teams-trakterna fram
I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Vi har i denna analys endast använt oss av uppgifter för de medlemmar som vi har registrerade både 2019 och 2024. Totalt innebär det att analysen baserar sig på 86 700 individer.
Vi har matchat postnumrens mittpunkter för att ta fram uppskattningar på våra medlemmars avstånd till sina arbetsplatser. Svenska postnummer är femsiffriga och många postnummer framför allt i storstäderna täcker enbart en begränsad geografisk yta. För att kunna analysera flyttningarna och identifiera Sveriges teams-trakter har vi grupperat postnummerområdena på tvåsiffernivå. Därefter har vi matchat dessa tvåsiffriga postnummer till en större ort i postnumrets centrum, vilket är den ort som redovisas i den här analysen.
Kontakter
Mattias BengtssonPresschef
Tel:08-33 74 29mattias.bengtsson@sverigesingenjorer.sewww.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/Bilder
Dokument
Länkar
Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se
Följ Sveriges Ingenjörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer
Gör det lättare för föräldrar att byta jobb3.12.2024 07:54:24 CET | Pressmeddelande
Barnafödandet är nere på rekordlåga nivåer och föräldraskap och familjebildande borde underlättas, inte tvärtom. Att inte få föräldralön under sin föräldraledighet bromsar rörligheten på arbetsmarknaden samtidigt som det blir en ekonomisk smäll för individen. Att helt avskaffa kvalifikationstiden för att få föräldralön är den viktigaste slutsatsen i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer och ett av fackförbundets krav i avtalsrörelsen.
EU:s ställning hotas av brister inom STEM-ämnena visar ny nordisk ingenjörsrapport2.12.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Kompetens inom STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik spelar en avgörande roll för att stärka Europas konkurrenskraft. Men EU brister i kompetens inom STEM-ämnena, vilket påverkar Europas globala ställning, och kräver omedelbara politiska åtgärder. Det visar den nordiska organisationen för ingenjörer, ANE, i en detaljerad analys som presenteras i dag.
Mabtech tecknar kollektivavtal med Unionen, Sveriges Ingenjörer och Naturvetarna27.11.2024 08:37:00 CET | Pressmeddelande
Life science företaget Mabtech går med i arbetsgivarorganisationen IKEM och tecknar kollektivavtal med fackförbunden Sveriges Ingenjörer, Unionen och Naturvetarna.
Snabbutred satsning på vattenkraften för Sveriges elbehov21.11.2024 12:07:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen måste snabbutreda en satsning på vattenkraften. Genom att uppgradera våra vattenkraftsanläggningar kan vi till 2035 öka effekten med 1 300 MW motsvarande 80 procent av Stockholms behov, eller den el som ges av en ny kärnkraftsreaktor. Det visar en rapport som Sveriges Ingenjörer beställt av teknik- och managementkonsultbolaget AFRY.
Ny högsta beredskapsstadga för krig antagen av Sveriges Ingenjörer19.11.2024 16:54:07 CET | Pressmeddelande
På tisdagen beslutade Sveriges Ingenjörers fullmäktige om en högsta beredskapsstadga som kan aktiveras i händelse av krig. Sveriges Ingenjörer ska också verka för att normalarbetstiden sänks genom förhandling mellan parterna och inte genom lagstiftning. Ett enhälligt Ingenjörsfullmäktige omvalde presidiet, lett av förbundsordförande Ulrika Lindstrand.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum