Sveriges Ingenjörer

61 procent fler långpendlare i Ljungby sedan 2019

Dela

I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Malmö–Lund, ökat med 61 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.

En karta över Sverige som visar några markerade regioner i blått.
Långpendlingen har sedan 2019 ökat kraftigt i 13 så kallade teams-trakter. Inga restriktioner

– Vi har undersökt var ingenjörerna bor och var de jobbar före respektive efter pandemin och listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Ökning av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats

Postnummer

Referensort

Ökning långpendlare

62

Visby/Gotland

93 procent

84

Sveg/Härjedalen

92 procent

79

Falun

82 procent

33

Värnamo

75 procent

53

Lidköping

63 procent

34

Ljungby

61 procent

56

Habo

59 procent

95

Haparanda

59 procent

81

Hofors

59 procent

80

Gävle

59 procent

86

Timrå

58 procent

67

Arvika*

56 procent

78

Borlänge

51 procent

*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlare är färre än 20.

– I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 61 procent sedan 2019. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.

Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.

– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.

Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund. Bland de nytillkomna långpendlarna i Ljungby är det 29 procent som pendlar till Malmö–Lund.

Vanligaste pendlingsdestinationerna per område 2024

Stockholm–Solna

Göteborg

Malmö–Lund

Övrigt

Visby/Gotland

62%

Sveg/Härjedalen

 43%

Falun

 54%

Värnamo

42%

Lidköping

 48%

Ljungby

 29%

Habo

 41%

Haparanda

59%

Hofors

68%

Gävle

48%

Timrå

62%

Borlänge

49%

*Tabellen avser nytillkomna pendlare sedan 2019. I Arvika rör det sig om så få individer per pendlingsdestination att vi väljer att inte redovisa resultatet i tabellen.

Så togs Teams-trakterna fram

I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Vi har i denna analys endast använt oss av uppgifter för de medlemmar som vi har registrerade både 2019 och 2024. Totalt innebär det att analysen baserar sig på 86 700 individer.

Vi har matchat postnumrens mittpunkter för att ta fram uppskattningar på våra medlemmars avstånd till sina arbetsplatser. Svenska postnummer är femsiffriga och många postnummer framför allt i storstäderna täcker enbart en begränsad geografisk yta. För att kunna analysera flyttningarna och identifiera Sveriges teams-trakter har vi grupperat postnummerområdena på tvåsiffernivå. Därefter har vi matchat dessa tvåsiffriga postnummer till en större ort i postnumrets centrum, vilket är den ort som redovisas i den här analysen.

Kontakter

Bilder

En karta över Sverige som visar några markerade regioner i blått.
Långpendlingen har sedan 2019 ökat kraftigt i 13 så kallade teams-trakter.
Inga restriktioner
Ladda ned bild
Man i glasögon med grått hår står inomhus.
Johan Kreicbergs, chefsekonom/samhällspolitisk chef, Sveriges Ingenjörer
Foto: Pernilla Pettersson/Sveriges Ingenjörer
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets 
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se 

Följ Sveriges Ingenjörer

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer

Polhemspriset 2024 tilldelas Jakob och Stina Ehrensvärd för enkel och säker inloggning med YubiKey6.11.2024 14:37:00 CET | Pressmeddelande

Årets Polhemspris tilldelas Jakob och Stina Ehrensvärd, som har utvecklat säkerhetsnyckeln YubiKey, som kräver fysisk närvaro och möjliggör säkerhet utan lösenord. Deras bolag Yubico har utvecklat en hårdvara som ansluts till datorn eller mobilen via direktkontakt eller närfältskommunikation, NFC, och genererar kryptonycklar med hjälp av asymmetrisk kryptering för säker inloggning. Polhemspriset består av en Polhemsmedalj i guld samt 250 000 kronor. Prisutdelningen äger rum på Tekniska museet i kväll den 6 november.

Ny undersökning: möjligheterna till distansarbete begränsas i snabb takt i många svenska företag30.10.2024 08:37:00 CET | Pressmeddelande

Omkring var fjärde fackklubb uppger att det införts högre krav på kontorsnärvaro under det senaste året. I många företag planeras också skärpningar av närvarokraven inom en snar framtid. Det visar en ny undersökning som Sveriges Ingenjörer gjort bland medlemmar och förtroendevalda. Detta kan få allvarliga negativa konsekvenser, varnar chefsekonom Johan Kreicbergs.

Lilla Polhemspriset till metod för snabbare diagnos av sepsis23.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lilla Polhemspriset går i år till Kaiyang Zeng som studerat på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och nu doktorerar vid dess Green Steel Project. Priset för bästa examensarbete på civilingenjörsnivå är kopplat till hälso- och sjukvårdssektorn. Kaiyang Zeng har utvecklat en ny metod att snabbare separera bakterier från blod. Det har stor betydelse för att på kortare tid diagnosticera sepsis, även kallat blodförgiftning.

Allt fler förhandlar bort övertid – men jobbar för mycket och kompenseras för lite23.10.2024 06:37:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport visar att det blir allt vanligare bland akademiker och tjänstemän att förhandla bort sin övertid. Nästan 300 000 ingenjörer, jurister och ekonomer beräknas ha gjort detta. Men en ingenjör som regelbundet jobbar mer än 40 timmar i veckan kan gå miste om över 10 000 kronor i månaden efter skatt i utebliven övertidsersättning. Och en majoritet känner inte till att de kan säga upp överenskommelsen med arbetsgivaren.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye