VM i judo – sista chansen i OS-kvalet!

Den 19-23 maj avgörs VM i judo i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Den svenska truppen består av den dubbla VM-bronsmedaljören Marcus Nyman, det nya stjärnskottet Tara Babulfath, som har flera EM- och VM-medaljer i U18 på meritlistan, och bronsmedaljören från U23-EM 2020, Ida Eriksson. VM i Abu är den sista chansen att samla kvalpoäng till OS – något samtliga i den svenska truppen behöver!

Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023.
Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023. Tamara Kulumbegashvili Får användas av press/media i redaktionellt syfte om Svenska Judoförbundet och vår verksamhet trots vattenstämpel.

"För oss är det en oerhört viktig tävling! Den är avgörande för om vi kommer att kvalificera oss till OS eller inte. Alla tre är kapabla att göra bra resultat och kvalificera sig, men de behöver prestera sitt bästa," säger förbundskapten Sally Conway.

"Lottningen sker på lördag. Efter det kommer vi att gå igenom matchplanerna med dem. Det kommer att bli en tuff turnering. De behöver fokusera på sig själva och ge allt i varje match. Om de gör det kan vi förvänta oss bra tävlingsdagar," fortsätter Conway.

Om OS-kvalet

VM i Abu Dhabi är sista chansen att samla kvalpoäng till OS i Paris och det är också den tävling som ger flest poäng i hela OS-kvalet. I dagsläget innehar Tara Babulfath en kontinental kvotplats, medan Ida Eriksson och Marcus Nyman ligger strax utanför kvalplats. Samtliga i den svenska truppen behöver göra bra resultat på VM för att säkra en plats till OS.

Den slutgiltiga OS-kvallistan i judo kommer att presenteras i slutet av juni.

Marcus Nyman är den enda i judolandslaget som hittills är uttagen av SOK till den svenska truppen till OS i Paris (under förutsättning att han kvalificerar sig).

Svenskarnas tävlingstider på VM

Söndag 19 maj: Tara Babulfath, -48 kg
Onsdag 22 maj: Ida Eriksson, -70 kg, Marcus Nyman, -90 kg

Preliminär starttid är kl. 09.00 och finalpasset är planerat till kl. 16.00 båda dagarna (svensk tid). Observera att tiderna är preliminära och kan komma att ändras.

Tävlingen kan följas live på judotv.com.

Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023.
Marcus Nyman
Ida Eriksson
Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova.

Så går det i OS- och Paralympics-kvalet – Marcus Nyman klar för OS14.6.2024 16:53:35 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha tagit guld under helgens tävling i Abidjan, Elfenbenskusten, är Marcus Nyman nu kvalificerad till sitt fjärde OS! 33-åringens avancemang i OS-kvallistan innebär dessvärre att landslagskollegan Ida Eriksson blir utan OS-biljett då de båda konkurrerade om samma kontinentala kvotplats till OS. På parajudosidan står hoppet till ett wild card för Nicolina Pernheim som haft en paus från elitjudon och Paralympics-kvalet på grund av graviditet. Sedan tidigare är Tara Babulfath klar för OS.