VM i judo – sista chansen i OS-kvalet!

Den 19-23 maj avgörs VM i judo i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Den svenska truppen består av den dubbla VM-bronsmedaljören Marcus Nyman, det nya stjärnskottet Tara Babulfath, som har flera EM- och VM-medaljer i U18 på meritlistan, och bronsmedaljören från U23-EM 2020, Ida Eriksson. VM i Abu är den sista chansen att samla kvalpoäng till OS – något samtliga i den svenska truppen behöver!

Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023.
Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023. Tamara Kulumbegashvili Får användas av press/media i redaktionellt syfte om Svenska Judoförbundet och vår verksamhet trots vattenstämpel.

"För oss är det en oerhört viktig tävling! Den är avgörande för om vi kommer att kvalificera oss till OS eller inte. Alla tre är kapabla att göra bra resultat och kvalificera sig, men de behöver prestera sitt bästa," säger förbundskapten Sally Conway.

"Lottningen sker på lördag. Efter det kommer vi att gå igenom matchplanerna med dem. Det kommer att bli en tuff turnering. De behöver fokusera på sig själva och ge allt i varje match. Om de gör det kan vi förvänta oss bra tävlingsdagar," fortsätter Conway.

Om OS-kvalet

VM i Abu Dhabi är sista chansen att samla kvalpoäng till OS i Paris och det är också den tävling som ger flest poäng i hela OS-kvalet. I dagsläget innehar Tara Babulfath en kontinental kvotplats, medan Ida Eriksson och Marcus Nyman ligger strax utanför kvalplats. Samtliga i den svenska truppen behöver göra bra resultat på VM för att säkra en plats till OS.

Den slutgiltiga OS-kvallistan i judo kommer att presenteras i slutet av juni.

Marcus Nyman är den enda i judolandslaget som hittills är uttagen av SOK till den svenska truppen till OS i Paris (under förutsättning att han kvalificerar sig).

Svenskarnas tävlingstider på VM

Söndag 19 maj: Tara Babulfath, -48 kg
Onsdag 22 maj: Ida Eriksson, -70 kg, Marcus Nyman, -90 kg

Preliminär starttid är kl. 09.00 och finalpasset är planerat till kl. 16.00 båda dagarna (svensk tid). Observera att tiderna är preliminära och kan komma att ändras.

Tävlingen kan följas live på judotv.com.

Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023.
Marcus Nyman
Alf Tornberg Inga restriktioner.
Ida Eriksson
Alf Tornberg Inga restriktioner.
Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova.
Marina Mayorova Inga restriktioner. Får användas fritt för redaktionellt bruk både på webb, sociala medier, tryckt media mm. Fler bilder för fri användning enligt ovan finns här: https://www.ijf.org/judoka/1285/pictures

Tara Babulfath stängs av i 3 månader efter incidenten på OS19.8.2024 10:35:29 CEST | Pressmeddelande

Under OS i Paris tog 18-åriga Tara Babulfath sensationellt OS-brons i judo – den första OS-medaljen i judo någonsin för Sverige. Men nu får Babulfath 3 månaders avstängning från alla internationella judoaktiviteter efter incidenten under OS-semifinalen där Babulfath stod kvar på mattan och protesterade mot domaren. Beslutet kom från Internationella Judoförbunds disciplinnämnd under fredagen.

Marcus Nyman förlorade i åttondelen - nu lägger han dräkten på hyllan1.8.2024 10:46:04 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha besegrat OS-silvermedaljören från OS i Tokyo, Eduard Trippel, i första matchen såg det bra ut för Marcus Nyman. Men i åttondelen tog det stopp efter en jämn kamp mot Aram Grigorian från Förenade Arabemiraten. Förlusten innebär att Marcus Nyman får klara sig utan OS-medalj på meritlistan när ha nu avslutar karriären efter sitt fjärde och sista OS. Nu går svensken i pension från elitjudon, men kan se tillbaka på en fantastisk karriär med bland annat en femteplats på OS, dubbla VM-brons, ett EM-guld och dubbla EM-brons.

Tara Babulfath tar historiskt OS-brons27.7.2024 21:59:35 CEST | Pressmeddelande

18-åriga Tara Babulfath skrev ikväll historia när hon tog Sveriges första OS-medalj någonsin i judo! Medaljen är också Sveriges första på årets OS. På vägen till bronset besegrade Babulfath bland annat världsettan Assunta Scutto och världstian Hyekyeong Lee och gav också den trefaldiga världsmästaren, och senare 2024 års OS-guldmedaljör, Natsumi Tsunoda dagens tuffaste match. En sensationell prestation av OS-debutanten Tara Babulfath.

Så går det i OS- och Paralympics-kvalet – Marcus Nyman klar för OS14.6.2024 16:53:35 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha tagit guld under helgens tävling i Abidjan, Elfenbenskusten, är Marcus Nyman nu kvalificerad till sitt fjärde OS! 33-åringens avancemang i OS-kvallistan innebär dessvärre att landslagskollegan Ida Eriksson blir utan OS-biljett då de båda konkurrerade om samma kontinentala kvotplats till OS. På parajudosidan står hoppet till ett wild card för Nicolina Pernheim som haft en paus från elitjudon och Paralympics-kvalet på grund av graviditet. Sedan tidigare är Tara Babulfath klar för OS.