Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i april
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,1 procent under april 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kalendereffekten för april beräknas till -3,2 procent, vilket beror på att påsken inföll i mars i år och i april i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen estimeras därmed till 3,2 procent*. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 0,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.
- Påskveckan är en av årets största försäljningsperioder, vilket förklarar de stora skillnaderna i försäljningsutveckling mellan mars och april. Om försäljningen under mars och april 2024 slås ihop och jämförs med samma månader 2023 är dock utvecklingen positiv med cirka 3,3 procent. Försäljningstrenden i dagligvaruhandeln är med andra ord stabil, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i april till -0,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 12,6 procent. Hemleverans ökade med 13,7 procent och upphämtning i butik med 11,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,5 procent.
- I april var e-handelsutvecklingen positiv, såväl hemleverans som upphämtning i butik. E-handelsandelen ligger stabilt på 4,5 procent, varav närmare 60 procent utgörs av hemleverans, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för maj publiceras 18 juni.
* Avrundat med en decimal.
Idag, torsdag den 16 maj, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om butiksetablering - Spelar antalet matbutiker någon roll? Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel föreslår regelförenklingar till Livsmedelsverket21.1.2025 08:52:14 CET | Pressmeddelande
Livsmedelsverket har riktat en enkät till företag om prioriterade regelförenklingar, som ett led i ett regeringsuppdrag. Nu har Svensk Dagligvaruhandel lämnat in sina förslag till myndigheten. Livsmedelsverkets metod är ett utmärkt exempel för övriga myndigheter som har i uppdrag att minska företags regelbörda.
Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 202417.1.2025 06:25:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2024 hade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 4,5 procent. Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har dock volymminskningen varit ett faktum. Konsumtionen har mellan 2021 och 2024 minskat med 5,9 procent.
Fortsatt positiv utveckling för dagligvaruhandeln under slutet av året16.1.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under december 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) december 202415.1.2025 09:06:55 CET | Pressmeddelande
Inflationen i december var 0,8 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i december uppgick till 1,7 procent. Det är fortfarande på en stabilt låg nivå, men något högre än den övergripande inflationen. Vi ser att volymerna under året har börjat återhämta sig i dagligvaruhandeln, vilket är ett tecken på att konsumenterna har börjat anpassa sig till den nya prisnivån som speglar det högre kostnadsläget vi har genom hela livsmedelskedjan, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln under november18.12.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum