35 miljoner till forskning om ledarskap, robotar och kvalitetssäkring av bioinspirerade molekyler

Fr.v. Torgny Fornstedt, Karlstads universitet, Federico Pecora, Örebro universitet, Sofia Kjellström, Jönköping University

Tre ansökningar har beviljats av KK-stiftelsen efter bedömning av internationella experter och extern bedömargrupp.

Forskning med betydelse för framtidens läkemedel

Karlstads universitet ska studera hur modern digitaliseringsteknik kan bidra vid kvalitetssäkring och utveckling av oligonukleotider som är bioinspirerade molekyler som ingår i nästa generations läkemedel. Baserat på spjutspetskunskaper i separationsvetenskap, biosensorteknologi och maskininlärning ska projektet undersöka hur modern digitaliseringsteknik kan påskynda utvecklingen av nya kvalitetskontrollmetoder.

– Vi är mycket glada över detta och ser fram emot att starta projektet tillsammans med våra företagspartners. Med det här stödet från KK-stiftelsen hoppas vi bli viktiga spelare nationellt. Syntetiserade oligonukleotider har kommit lite i skymundan av regeringens satsningar på biologiska läkemedel. Dock är det att syntetisera, rena upp och kvalitetsgranska denna typ av läkemedel som är den nya riktigt stora utmaningen för läkemedelsindustrin, säger Torgny Fornstedt, professor i analytisk kemi och forskningsledare på Karlstads universitet.

– Den oerhört accelererade framtagningen av vaccin mot covid-19 har gjort att man även ställer krav på snabbare utveckling av andra läkemedel. Med den nya tekniken – som vår forskning ska bidra till – kommer det finnas möjlighet att utveckla läkemedel snabbare och mer kostnadseffektivt utan att tumma på kvaliteten, säger Torgny Fornstedt .

Karlstads universitet ska samarbeta med Agilent Technologies Sweden, Bio-Works Technologies, Cytiva, Scandinavian Gene Synthesis och Astra Zeneca.

Forskning om ledarskapsutveckling

Det beviljade forskningsprojekt vid Jönköping University heter System för ledarskapsutveckling och handlar om hur organisationer kan arbeta mer systematiskt med att stödja och utveckla processer för ledarskap. Kärnfrågan är att undersöka hur organisationer kan skapa hållbara system för ledarskapsutveckling som både bidrar till att organisationer når sina mål och att de kan hantera ständiga förändringar.

– Det är fantastiskt att få till så många synergier med ett projekt. Företag behöver gå från enskilda ledarkurser till robusta och hållbara system för ledarskapsutveckling.  Vid JU behöver vi gå från utspridda projekt till en systematisk satsning på forskning om verksamhets- och ledarskapsutveckling vid hela högskolan. Med gemensamma krafttag bidrar vi till forskningsfronten genom att skapa spetskunskap och kompetens inom detta, säger Sofia Kjellström, professor i kvalitetsförbättring och ledarskap samt forskningsledare vid Jönköping University (JU).

Jönköping University kommer att samarbeta med Akademikerförsäkring, Frohe, JSC it-partner, KVM Golventreprenad, Granngården, Länsförsäkringar, Microsoft, Region Jönköpings län samt Trygghetsrådet TRS.

Forskning om robotar

Örebro universitets forskningsprojekt heter Team av robotar som arbetar för och med människor, TeamRob. Dagens autonoma robotar är begränsade i sin förmåga att anpassa sig till föränderliga miljöer och att hantera oförutsedda händelser. Det gör dem dåligt utrustade för att fungera robust i miljöer som är byggda för människor. Kärnfrågan i forskningsprojektet handlar om att studera hur man kan förverkliga team av intelligenta robotar som kan arbeta för och med människor.

– Dagens lösningar tillåter knappt att robotars och människors arbete överlappar varandra. Det gäller både när de ska ta beslut och agera. Det vill vi ändra på. Vi kommer ta fram metoder som gör det möjligt för människor och robotar att ge varandra instruktioner och lära av varandra. De ska kunna arbeta tillsammans i blandade arbetslag och kunna förstå varandras intentioner, säger Federico Pecora, forskare i datavetenskap som leder det nya forskningsprojektet TeamRob vid Örebro universitet.

Örebro universitet kommer att samarbeta med Scania CV, Volvo Construction Equipment, Epiroc och Volvo Group Truck Operations.

Kungsträdgårdsgatan 18 4TR

08-56648100https://www.kks.se/

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutvecklings, KK-stiftelsens, uppdrag är att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi finansierar forskning och kompetensutveckling vid Sveriges högskolor och nya universitet, när det sker i samverkan med näringslivet. KK-stiftelsen bildades 1994 när de så kallade löntagarfonderna avskaffades. Stiftelsen fick ett startkapital på 3,6 miljarder kronor, och har hittills satsat 10,6 miljarder kronor på drygt 3 300 projekt.

Mångårig satsning på forskning om hjärnhälsa21.6.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

5 miljoner till spetsutbildningar som sätter lärosäten på kartan31.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

Blekinge Tekniska Högskola, Jönköping University och Högskolan Väst beviljas totalt 5 miljoner kronor för att utveckla nätbaserade och internationellt konkurrenskraftiga spetsutbildningar på avancerad nivå. – Utbudet av nätbaserade kurser är enormt och genom dessa satsningar får lärosätena en chans att sticka ut och erbjuda kurser med höga pedagogiska ambitioner, säger Petter Zirath, programansvarig för programmet NU på KK-stiftelsen.

Utvärdering av starka miljöer vid Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde och Mittuniversitetet21.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

De tre lärosätena har under en tioårsperiod beviljats nära 1 miljard av KK-stiftelsen för att bygga starka och profilerade miljöer. Nu har resultatet utvärderats. – Vårt så kallade KK-miljöprogram har haft störst inverkan på de strategiska och organisatoriska förmågorna, vilka tydligt har stärkts vid de tre lärosätena samtidigt som det inneburit en stor utmaning. Det är ett spännande resultat att ta del av, såväl för lärosätena som för oss när det gäller att finansiera landets högskolor och nya universitet med goda resultat för svensk konkurrenskraft, säger Stefan Östholm, ansvarig för analys och utvärdering vid KK-stiftelsen.

Från covid-19 till intelligent industri – drygt 71 miljoner till forskningsprojekt11.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

17 forskningsprojekt på sju lärosäten runt om i landet får dela på 71,8 miljoner från KK-stiftelsen. Ett av kraven är att projekten genomförs i samverkan med näringsliv som medverkar med insatser motsvarande minst den finansiering som KK-stiftelsen bidrar med. Forskningsprojekten är inom vitt skilda områden, två exempel är forskning på covid-19 vid Örebro universitet och maskininlärning inom intelligent industri vid Högskolan i Gävle.