Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.

I år flyttar fansens stora musikpris – Rockbjörnen – in i nöjesparken Gröna Lund. Under en stjärnspäckad galakväll delas statyetter ut till de artister som svenska folket röstat fram i åtta kategorier.
Listan över artister som uppträder på Rockbjörnen-galan presenteras under sommaren, men redan nu står två av huvudakterna klara: Miriam Bryant och Medina.
Miriam Bryant är högaktuell med nysläppta singeln: “Okej att dö” och duon Medina gjorde succé i årets Melodifestival med låten “Que Sera”, som de tog hem en andraplats med efter en rafflande omröstning.
För Gröna Lund blir Rockbjörnen-galan en pampig final på en lång livesommar.
– Vi på Gröna Lund är stolta och glada över att Aftonbladet har valt vår arena för Rockbjörnen-galan. Detta understryker vår position som en perfekt plats för unika evenemang av alla storlekar. Det är också extra roligt med det nyinstiftade priset, Årets Grönan Live-akt, som presenteras tillsammans med oss, säger Navid Safiyari, chef för program, event och partnerskap på Gröna Lund.
Rockbjörnen instiftades 1979 av Aftonbladet för att hylla landets mest populära artister och grupper och har sedan dess blivit en viktig del av den svenska musikscenen. Rockbjörnen är också det enda priset där fansen själva får rösta fram sina favoritartister. Prisutdelningen sänds live på Aftonbladet.se och på Tiktok.
– Vi är oerhört glada och stolta över att Rockbjörnen i år går på Gröna Lund, där vi knyter ihop musiken, artisterna och fansen i en magisk miljö. Vi ser fram emot en kväll fylld av fantastiska framträdanden och oförglömliga ögonblick. Rockbjörnen är verkligen en speciell händelse där fansens röster står i centrum. Den här kvällen på Gröna Lund kommer att bli extra allt, säger Aftonbladets marknadschef Therese Stalén.
I år delas priset ut i kategorierna:
• Årets kvinnliga artist
• Årets manliga artist
• Årets grupp
• Årets nykomling
• Årets svenska låt
• Årets utländska låt
• Årets fans
• Samt det nyinstiftade priset Årets Grönan Live-akt,
OLW och KFC är partners till Rockbjörnen 2024 och produktionen av galan görs av Life Event. Assefa Communication står för gästlista (VIP-gäster) och artisthantering.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Evelina Mollqvist, marknadskoordinator, Aftonbladet. Telefon: 072-855 20 37. E-post: evelina.mollqvist@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Linnea Henriksson och Emil Hansius leder Rockbjörnen från Gröna Lund22.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Artisten Linnea Henriksson och Youtube-profilen Emil Hansius leder årets Rockbjörnen från Gröna Lunds stora scen. I år får Rockbjörnen också ett eget intervjuprogram, ”I logen”, där Linnea Henriksson möter artistkollegor för samtal om passionen till musiken, drömmar och vad de inte kan vara utan i logen.
”Det händer något som kullkastar precis allt”20.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Kändisen och entreprenören Per Holknekt stämde spelbolaget som tjänat pengar på hans missbruk. I SvD:s nya poddserie skildras den turbulenta rättsprocessen – som slutar med en oväntad vändning.
Podme lanserar ljudböcker i Sverige och Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Pressmeddelande
Podme breddar sitt ljudutbud och inkluderar ljudböcker, med lansering i Sverige och Finland i slutet av juni. Satsningen är ett strategiskt och kunddrivet steg som bygger vidare på Podmes redan starka position inom premiumpoddar, och är ett resultat av det stora intresse som visats från varumärkets över 350 000 betalande abonnenter.
Podme announces audiobook launch in Sweden and Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Press Release
Podme is expanding its audio offering to include audiobooks, launching in Sweden and Finland at the end of June. The move is a strategic and customer-driven step that builds on Podme’s existing strengths in premium audio and comes in direct response to strong interest from the brand’s more than 350,000 paying subscribers.
Schibsted Brand Studio prisas internationellt – vinner flera medaljer på Native Advertising Awards15.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted Brand Studio tog hem flera tunga vinster i Native Advertising Awards 2025 – världens största tävling inom native advertising, som avgjordes i London igår kväll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum