Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
Aftonbladet presenterar idag, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, EU-valkompassen för att guida väljarna inför valet. Aftonbladet har en lång tradition av att utveckla egna unika valkompasser tillsammans med institutet och – varje gång till nytta för miljontals svenska väljare som väljer att ta hjälp av kompassen.
– Vi ser ett stort behov bland våra läsare att förstå vad partierna tycker i de olika politiska frågorna och en valkompass är ett enkelt sätt att både få mer kunskap och se vilket partis åsikter som matchar bäst med ens egna, säger Titti Jersler, projektledare och redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Inför riksdagsvalet 2022 gjorde 2,5 miljoner användare Aftonbladets valkompass. Där hade statsvetare vid Göteborgs universitet, precis som till årets EU-kompass, tagit fram de för väljarna mest relevanta och aktuella frågorna.
– Vi har en dialog med SOM-institutet vid Göteborgs Universitet under hela processen och de lägger mycket tid på att göra ett så representativt urval av frågor som möjligt, som fångar den politiska debatten, säger Titti Jersler.
SOM-institutet använder testpaneler för att ta fram vilka frågor som svenskarna anser vara intressanta och relevanta.
– Vår förhoppning är att frågorna ska väcka ett intresse hos läsarna och att de ska lära sig mer om EU och partiernas valfrågor, säger Patrik Öhberg, biträdande föreståndare för SOM-institutet.
Nytt i år är att erbjuda läsarna mer hjälp med att bilda sig en uppfattning om frågorna, i det ganska komplexa EU-valet. Förutom en beskrivning av frågan, som statsvetarna skriver, så erbjuder Aftonbladet också AI-genererade för- och motargument. Argumenten är baserade på partiernas svar som granskats av Göteborgs universitet.
– Vi använder sedan AI-tjänsten GPT-4 för att sammanställa och sammanfatta argumenten för att få en så neutral ton som möjligt. Vi säkerställer så båda blocken får lika många argument. Vi vill ju hjälpa användarna att förstå frågan, men inte påverka dem i någon riktning, säger Johan Ekman, datajournalist på Aftonbladet.
Att utveckla journalistiken med stöd av AI är högprioriterat område för Aftonbladet.
– Aftonbladet ligger långt fram i att integrera AI i arbetsprocesser och journalistiken. Att vi nu också kan guida läsare med AI-genererade för- och motargument i vår valkompass är ännu ett steg framåt i den här spännande utvecklingen. Samtidigt är det förstås viktigt att vi håller hårt i våra höga krav på redaktörs-granskning, det är inte minst viktigt i vår valbevakning och en tjänst som valkompassen, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef, Aftonbladet. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Jakten på försvunna Escobar-miljarder i ny dokumentär8.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Olof K Gustafsson hade allt – pengar, dyra bilar och lyxbostäder. Nu sitter han i fängelse och hotas av utlämning till USA. Men via en insmugglad telefon tar han plötsligt kontakt med SvD:s reporter. Han vill berätta om Escobar-pengarna. Hela serien släpps på tisdag den 8 oktober.
Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet7.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum