Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
På nio gårdar runtom i södra Sverige kommer nu skyltar sättas upp på maltkornsfälten, med texten ”En ölåker – här växer framtidens maltkorn i samarbete med Lantmännen.” På detta sätt uppmärksammar Spendrups omställningen till en mer hållbar ölproduktion genom samarbetet med Lantmännen.
– Vi är väldigt stolta över partnerskapet inom Klimat & Natur och det är en viktig del för att Mariestads ska kunna minska sin klimatpåverkan ytterligare. Därför ville vi tillsammans med utvalda lantbrukare som odlar maltkorn uppmärksamma det viktiga arbete som de gör men på ett mer lättsamt glimten-i-ögat-sätt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.
– För mig som lantbrukare och medlem i Lantmännen är Klimat & Natur ett viktigt bidrag till en mer hållbar odling. Vi som odlar enligt programmet, de företag som väljer att ansluta sig samt alla konsumenter som väljer produkterna är med och bidrar till en faktisk förändring av svenskt lantbruk, säger Anna Danielsson, lantbruksansvarig på Högestad gods som odlar maltkorn inom programmet.
Odlingsprogrammet Klimat & Natur främjar ett hållbart jordbruk med åtgärder som ger lägre klimatpåverkan, exempelvis fossilfritt drivmedel, och gynnar biologisk mångfald, till exempel blommande zoner.
- Vill man nå hållbarhet på riktigt krävs samarbeten mellan aktörer som drivs av samma vilja och mål, och vårt partnerskap med Spendrups är ett exempel på ett sådant. Tillsammans med dem och andra deltagare i odlingsprogrammet Klimat & Natur kan vi visa faktiska hållbarhetsvinster i siffror. Tillsammans har vi gått från ord till handling, och det är jag mycket stolt över, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen.
Sedan Klimat & Natur startade har man lyckats minskat klimatpåverkan från odlingen av spannmål med upp till 45 procent jämfört med svensk konventionell odling. Programmet är dynamiskt och utvecklas kontinuerligt för att tillämpa den senaste kunskapen och tekniken. Förra året introducerades fossilfri gödsel i programmet och i år adderas ytterligare kriterier för biologisk mångfald.
För mer information kontakta:
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, Spendrups, 0702-156899
Claes Johansson, hållbarhetschef, Lantmännen, 0703-289792
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups, 0708-952567
Bilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups förlänger partnerskapet med SHL och SDHL till 20305.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Några veckor in i hockeysäsongen 24/25 kan vi glädjande meddela att Spendrups har förlängt sitt befintliga avtal med SHL och SDHL med ytterligare fem säsonger, fram till säsongen 2029/2030. Det långsiktiga partnerskapet speglar samtliga parters gemensamma målsättning att förstärka arenaupplevelsen och vidareutveckla den för både befintliga och nya målgrupper.
Hitta ditt julöl med Spendrups breda vintersortiment och smakguide25.10.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner och för många är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide blir det enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen som passar just din smak.
Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden24.9.2024 09:10:02 CEST | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum