Patent- och registreringsverket

Fult spel: Europeiska fans tittar olagligt på sport och köper förfalskningar – miljardförluster för tillverkarna

Dela

I år är Europa centrum för allt som har med idrott att göra. Världen gör sig beredd för att se spektakulära mål under fotbolls-EM 2024, målfoton under Tour de France och segrar under de olympiska spelen i Paris.

Foto: EUIPO

När européerna förbereder sig för att titta på de största idrottsevenemangen kan miljontals av dem göra det olagligt. Enligt en studie från den europeiska immaterialrättsmyndigheten (EUIPO) om medborgarnas uppfattning och beteende hade 12 procent av EU:s medborgare skaffat tillgång till eller strömmat innehåll från olagliga källor för att titta på idrott. När det gäller ungdomar i åldern 15–24 år uppger över en fjärdedel (27 procent) att de använder olagliga onlinekanaler för att titta på idrott.

  • 14 procent av svenskarna skaffar tillgång till eller strömmar innehåll från olagliga onlinekällor för att titta på idrott, och siffran är 33 procent för ungdomar i åldern 15–24 år.
  • Av svenska ungdomar i åldern 15–24 år har 9 procent medvetet köpt förfalskad idrottsutrustning på nätet.

Stora evenemang, stora möjligheter till bedrägeri
Utöver sändningsrättigheterna i samband med stora idrottsevenemang finns immateriella rättigheter: från de ikoniska olympiska ringarna och toppidrottarnas namn och bilder, till tävlingsdeltagarnas idrottsutrustning och evenemangens officiella maskotar och souvenirer.

Men där det finns såväl pengar som miljontals åskådare och konsumenter finns det möjlighet för bedragare att sko sig. Alla typer av innehåll – inklusive idrottsevenemang – strömmas via internet, och EUIPO uppskattar att piratverksamhet inom alla medier genererar 1 miljard euro i olagliga intäkter varje år.

–  När vi väljer att inte betala rättighetsinnehavare för de sportevenemang vi tittar på så drabbar det inte bara välbetalda fotbollsspelare och rika fotbollsklubbar. Det drabbar också våra ungdomar och barns möjligheter att få tillgång till idrott. Det är din betalning som betalar för klubbars ungdomsverksamhet. På samma vis ligger det till med sportartiklar. Idrottsklubbar är beroende av sponsring från företag. När vi köper piratkopierade varor minskar vinsterna för företagen och rättighetsinnehavarna vilket i slutändan innebär mindre sponsring och mindre ungdomsverksamhet, säger Peter Hedin, Senior Policy Adviser hos Patent- och registreringsverket (PRV).

Försäljningen av förfalskade varor får allvarliga ekonomiska och sociala konsekvenser. Förutom att intäkter och arbetstillfällen går förlorade, leder kopior av lägre kvalitet till att företagens anseende skadas, och i de europeiska ekonomierna finns en ökande skepsis mot investeringar i innovation, vilket är ett stort hot mot en sund ekonomi. Bara den fysiska piratkopieringen omsätter mer än 5000 miljarder kronor per år i världen enligt en studie av OECD och EUIPO.

 Läs mer på prv.se

Kontakter

Om oss

PRV (Patent- och registeringsverket) är centret för immateriella rättigheter. PRV arbetar för ökad innovation och tillväxt i Sverige. Genom att sprida kunskap om immateriella tillgångar och granska och registrera patent, varumärken och design skapar vi förutsättningar för en konkurrenskraftig företags- och forskningsvärld.

Följ Patent- och registreringsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Patent- och registreringsverket

Ny rapport: World Intellectual Property Indicators 202411.11.2024 13:31:06 CET | Pressmeddelande

WIPO (World Intellectual Property Organization) har lanserat sin årliga rapport World Intellectual Property Indicators 2024 som visar hur WIPO ser på utvecklingen för innovation och immaterialrätt i världen. Rapporten visar på en fortsatt relativt god utveckling i innovationsverksamheten trots att en stor del av världen påverkas av konflikter, höga räntenivåer och en global nedgång i riskkapital.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye