IKEA öppnar ny butik i Mall of Scandinavia
IKEA Sverige fortsätter att investera i Stockholm och tar nu nästa steg i expansionen genom att öppna en butik i Sveriges största köpcentrum, Westfield Mall of Scandinavia. Genom fortsatta investeringar vill IKEA, med hjälp av nya butiksformat, komma närmare fler stockholmare.
IKEA har en lång historia i Stockholm. Mycket har förändrats sedan IKEA Sverige öppnade varuhuset i Kungens Kurva 1965, men en sak förblir densamma: hemmets betydelse. Och nu som då lyssnar vi på stockholmarnas behov och drömmar, allt som en del av vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna.
IKEA Sverige utforskar nya format
Under de senaste åren har vi öppnat och utforskat flera nya format, som IKEA City i Gallerian och andra mindre format för planering och beställning av kök och förvaringslösningar. IKEA Sverige har som ambition att komma närmare befintliga och nya kunder och att öppna en butik i Westfield Mall of Scandinavia är nästa stora steg i vår Stockholmsresa.
– Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt. Det är en resa vi nu gör i Stockholm med att utforska nya format för att möta nya och befintliga kunder. Det första stora steget var när vi öppnade IKEA City Gallerian sommaren 2022, sedan dess har vi investerat i att utveckla befintliga varuhus i Stockholm och nu tar vi nästa stora steg i Mall of Scandinavia, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.
Den första butiken i sitt slag i Sverige
Butiken i Westfield Mall of Scandinavia blir den första i sitt slag i Sverige och kommer att ha en yta på cirka 2500 kvadratmeter. Butiken ska erbjuda mycket av det som finns i ett traditionellt IKEA varuhus men i en mindre skala anpassat till ett köpcentrum. Det kommer att finnas mängder av heminredningsprodukter att köpa med sig hem och hela sortimentet kan beställas till butiken eller med hemleverans. Dessutom kommer det att finnas inspiration, heminredningsexperter som kan hjälpa till med planering och en möjlighet att köpa mat för att få den unika känslan av ett besök på IKEA.
Stockholm är och kommer fortsatt att vara en viktig plats för IKEA Sverige och under de kommande åren kommer IKEA att fortsätta utveckla format och mötesplatser här.
– Vi ser en stor potential i Stockholm och med denna investering en möjlighet att komma närmare fler av stockholmarna, säger Emily Birkin. Genom att bygga en långsiktig relation, nära stockholmarnas vardag kan vi bli en ännu större del av samhället och människors liv hemma.
Butiken i Westfield Mall of Scandinavia beräknas öppna i början av 2025.
Fakta om IKEA i Westfield Mall of Scandinavia
- Butiken blir cirka 2500 kvadratmeter stor och det att finnas många heminredningsprodukter som kunderna kan köpa med sig direkt samt en rad tjänster för hemleverans eller beställning till butiken.
Fakta om IKEA i Stockholm
- IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke. År 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. Under de senaste åren har stora investeringar gjorts för att bygga om dessa båda varuhus.
- 2021 öppnade IKEA Planera och beställ i Bromma Blocks och i Sickla Köpkvarter. Två mindre enheter där kunder kan planera och beställa till exempel kök och förvaringslösningar. Dessa stängdes i maj 2024 för att möjliggöra nästa steg för expansionen i Stockholm.
- 2022 öppnade IKEA dörrarna till sitt 8000 kvadratmeter stora varuhus i Gallerian. Den nyaste enheten är IKEA Planera och beställ i Täby Centrum som öppnade 2023.
- I början på 2025 öppnar en ny 2500 kvadratmeter stor butik i Westfield Mall of Scandinavia.
Nyckelord
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum