Nya Junior VELOCE debuterar som 100% elektrisk och med 280 hk.
- Några dagar före den internationella presskörningen avslutas utvecklingen av Junior VELOCE – en version utrustad med specifika "tillverkade av och för" Alfa Romeo-lösningar.
- Den dynamiska utvecklingsfasen har letts av samma italienska team av Alfa Romeo-ingenjörer som skapat unika projekt som 4C, 8C, Giulia & Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA och den pågående utvecklingen av 33 Stradale.
- Alfa Romeo Junior VELOCE debuterar med en 100% elektrisk drivlina som levererar 280 hk / 207 kW effekt och 345 Nm vridmoment.

Lagom till det internationella presskörningseventet för nya Alfa Romeo Junior, på Balocco Proving Ground (Vercelli, Italien), har Alfa Romeo:s utvecklingsteam precis slutfört de dynamiska testerna för den nya kompakta modellen. Testerna visar att effekten hos den elektriska motorn är 280 hk, i linje med Veloce versionerna av Giulia, Stelvio och Tonale.
Exklusivt för den internationella pressen och före typgodkännandefasen, kommer Alfa Romeo Junior Veloce med sin 100% elektriska drivlina på 280 hk / 207-kW att testköras på samma bana där Alfa Romeo-ingenjörerna validerade de dynamiska målen.
En unik kompakt bil med ren, igenkännlig Alfa Romeo-sportighet
Nya Alfa Romeo Junior VELOCE har utvecklats med fokus att maximera prestanda, väghållning och erbjuda högsta körglädje: Styrningen har kalibrerats till den mest direkta i sitt segment (14,6); sportfjädringen har sänkts med 25 mm; de främre och bakre krängningshämmarna garanterar snabba kurvtagningar med högsta nivå av grepp; bromssystemet har främre skivor på över 380 mm med fyrkolvs monobloc bromsok; Torsen-differentialen erbjuder bästa möjliga dragkraft i alla förhållanden. De högpresterande 20” däcken är också specifika för elfordon och erbjuder omfattande grepp.
Dessutom är målen desamma som de alltid är för varje Alfa Romeo: att erbjuda klassledande köregenskaper. Därför har samma ingenjörsteam som skapat unika projekt som 4C, 8C, Giulia & Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA och den pågående utvecklingen av 33 Stradale kallats in för Junior-projektet.
“Langhe”-banan, nu tillgänglig för första gången
Presskörningseventet äger rum på Balocco Proving Ground, där branschmedia kommer att testa Junior Veloce, före typgodkännandefasen.För första gången kommer den internationella pressen att få tillgång till hela “Langhe”-banan som är 20 km lång. Samtliga Alfa Romeo modeller från de senaste decennierna har utsatts för utvecklingstester på samma bana, exakt samma plats där Alfa Romeo Junior Veloce nu kommer att sättas på prov.
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder

Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
Nya Junior - Årets Bil 2024 enligt Auto Motor & Sports läsare3.12.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Läsarna av Auto Motor & Sport Sverige har utsett nya Junior som Årets Bil 2024 Med 26% av rösterna tar Junior förstaplatsen före Renault 5 (12%) och Kia EV3 (10%) Nya Junior når svenska återförsäljare i december 2024
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum