Stigande optimism inom stora delar av handeln
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
Framtidsförväntningarna stiger alltså i två av tre delbranscher, men fortsatt ser handeln som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning, vilket har varit fallet i över två års tid.
– Trenden fortsätter i rätt riktning för både butikshandeln och partihandeln, vilket givetvis är positivt. Men vi ska komma ihåg att branschen genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av bland annat dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handeln oroas av konkurrens från tredje land
E-handelns framtidsförväntningar backar något efter förra månadens ökning. En minskning med 2,0 enheter gör att indikatorvärdet för juni månad landar på 95,8. Många av Svensk Handels medlemmar vittnar om att det finns en oro för att marknadsandelar går förlorade till företag från tredje land, som Temu och Shein. Svensk Handel arbetar intensivt i frågan för att säkerställa att konkurrens sker på lika villkor.
– Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument. Därutöver är det högst problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen, säger Sofia Larsen.
Butikshandelns optimism stiger inför sommaren
Sommarmånaderna är viktiga för detaljhandeln och för dagligvaruhandeln är högtider så som midsommar något som innebär ett välbehövligt försäljningslyft. Detta märks av i månadens Handelsbarometer, där delbranschen ökar med fyra enheter, vilket gör att framtidsindikatorn landar på 92,8.
– Utvecklingen i Dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln skiljer sig åt. Medan det i den förra tydligt har vänt mot bättre försäljningssiffror ser vi fortsatt hur ökenvandringen i den senare fortsätter. Det är uppenbart att konsumenterna, positiva tongångar till trots, fortsatt drar sig för att konsumera i sällanköpshandeln. Det är oroväckande, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.
En delseger i frågan om Stockholms miljözon29.11.2024 14:31:44 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Visita välkomnar länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. - Vi hoppas naturligtvis att beslutet att stoppa miljözon 3 blir permanent, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Årets Modejulklapp 2024 – Denimplagget28.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel Stil har utsett denimplagget till Årets Modejulklapp 2024, ett tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil.
Begagnat för 1,3 miljarder kronor i oktober27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn från Svensk Handel visar att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under månaden. Intresset är fortsatt stort och snart stundar den viktiga julhandeln.
Tuffa tider till trots - framtidstron ökar i handeln25.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum