Katrine Kielos till SvD
Författaren och journalisten Katrine Kielos blir ny ekonomiskribent i Svenska Dagbladet.
– Jag ser fram emot att skriva än mer fördjupande om internationell ekonomi i dessa tider av enorm ekonomisk förändring.
Katrine Kielos (tidigare Marçal) är verksam som författare, föreläsare och skribent och lämnar nu rollen som ekonomikommentator på Dagens Nyheter för att i stället medverka i Svenska Dagbladet.
– Vi är väldigt glada att Katrine Kielos ansluter till SvD och kommer att göra vår näringslivsbevakning ännu vassare. Hon är en mycket skarp analytiker som dessutom förmår skriva tillgängligt och underhållande, det är en ovanlig kombination, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD skapar efter sommaren två specialiserade näringslivsredaktioner, SvD Tech och SvD Pengar. Katrine Kielos kommer att förstärka den senare, med analyser om internationell ekonomi samt kvinnor och pengar varje vecka.
– Frågor om kvinnor och pengar är vad jag brinner för och allra mest längtar att efter att få göra journalistik runt. Kvinnors behov och preferenser har idag en växande betydelse för marknaden och den som vill förstå ekonomi behöver också förstå hur det hänger ihop. SvD har en stark och profilerad näringslivsbevakning och jag ser fram emot att samarbeta med tidningens kunniga redaktörer och möta läsarna i spalterna varje vecka, säger hon.
Katrine Kielos har skrivit flera uppmärksammade böcker som ”Vem lagade Adam Smiths middag?” och ”Att uppfinna världen”, som översatts till mer än 20 språk och nominerats till flera facklitterära priser i bland annat Tyskland och USA. I höst kommer hon ut med boken ”En kvinnas värde: manliga fantasier om pengar” (Mondial) som gör upp med ekonomiska myter som håller kvinnor tillbaka ifråga om pengar.
– Katrine Kielos är väldigt bra på att avtäcka myter av olika slag och se sambanden bakom siffrorna. Det passar väl ihop med SvD:s ambition att hjälpa läsare att se den större bilden och att ligga steget före, säger Lisa Irenius.
Katrine Kielos är bosatt utanför London, och medverkar återkommande som föreläsare också i internationella forum. Hon gör även podd och tv för EFN, som finansieras av Handelsbanken. I SvD kommer hon därför inte att skriva något om svenska banker.
Katrine Kielos börjar skriva i Svenska Dagbladet i september.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media14.1.2025 10:58:28 CET | Pressmeddelande
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.
Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln7.1.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.
Har Italiens största casanova barn i Sverige?27.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum