World Childhood Foundation

Hertz Sverige och Childhood plåstrar om i Almedalen.

Dela

Visby, 26 juni 2024 – Hertz Sverige och World Childhood Foundation sätter gemensamt fokus på barns rättigheter under Almedalsveckan genom att foliera en bil med Childhoods barnrättsplåster. Genom dessa enkla men centrala budskap vill de uppmärksamma vikten av att inkludera barn i beslut som rör dem och att skydd av barn alltid ska finnas med på agendan när politiska beslut fattas.

Childhoods barnrättsplåster i Almedalen
Childhoods barnrättsplåster i Almedalen Foto: Childhood

En viktig del i Childhoods arbete med att skydda barn mot sexuella övergrepp är att prata med barn om deras rättigheter och integritet – helt enkelt för att barn som har ord att berätta med är tryggare barn.

Barnrättsplåstret är Childhoods sätt att påminna om och skapa förutsättningar för avgörande samtal med barn. Texten på varje plåster representerar en artikel i FN:s barnkonvention. Under Almedalsveckan kommer en Volvo EX30 prydd med två budskap att finnas i Visby: ”Vuxna måste lyssna” samt ”Ingen får göra mig illa”. Hertz tjänstebilar kommer också att bära plåsterbudskapen under sommaren 2024.

"Vi är mycket stolta över vårt mångåriga partnerskap med Childhood där vi som ett globalt varumärke kan använda våra muskler för att göra skillnad i vårt samhälle. Genom att visa upp barnrättsplåstren på en av våra bilar under Almedalsveckan hoppas vi kunna bidra till att öka medvetenheten om barns rättigheter och inspirera fler att engagera sig," säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef på Hertz Sverige.

Childhood lanserade plåstren 2020 i samband med att Barnkonventionen blev svensk lag. Plåstren togs fram i samarbete Childhoods partner Clas Ohlson och reklambyrån King. Hittills har det sålts 9,308,000 plåster och under 2024 lanseras de även i Brasilien. Samarbetet kring barnrättsplåstren är ett tydligt exempel på hur en kreativ idé kan börja smått för att växa och få stor effekt.

"Barns rättigheter är något vi alla måste arbeta för att skydda och främja. Vårt samarbete med Hertz Sverige är ett utmärkt sätt att nå ut till en bredare publik och sprida vårt budskap under en av årets mest betydelsefulla veckor för samhällsdebatt," säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood.

Childhood och Hertz Sveriges förhoppning är att denna kampanj ska bidra till att barns rättigheter hamnar högt på agendan under politikerveckan i Almedalen.

För mer information om samarbetet och Hertz Sveriges och Childhoods aktiviteter under Almedalsveckan, vänligen kontakta:

World Childhood Foundation: 
Charles Mingo Bennström
charles.bennstrom@childhood.org
+46 (0) 73-422 04 42

Hertz Sverige:
Cecilia Saberi
cecilia.saberi@hertz.se
+46-736 25 28 72

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Paula Guillet de Monthoux, Generalsekreterare World Childhood Foundation
Paula Guillet de Monthoux, Generalsekreterare World Childhood Foundation
Foto: World Childhood Foundation
Ladda ned bild
Childhood och Hertz Sverige lyfter viktiga budskap i Almedalen
Childhood och Hertz Sverige lyfter viktiga budskap i Almedalen
Foto: Childhood
Ladda ned bild
Childhoods barnrättsplåster i Almedalen
Childhoods barnrättsplåster i Almedalen
Foto: Childhood
Ladda ned bild
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Vuxna måste lyssna
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Vuxna måste lyssna
Foto: Childhood
Ladda ned bild
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa
Foto: Childhood
Ladda ned bild
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa
Foto: Childhood
Ladda ned bild

Länkar

Childhood förebygger sexuella övergrepp mot barn. Det gör vi i partnerskap med eldsjälar, gräsrotsorganisationer, företag, stiftelser och andra aktörer som delar vår vision om en värld där inget barn utsätts för sexuella övergrepp. Vi investerar i innovationer, metoder och samarbeten som stärker skyddet och minskar riskerna för särskilt sårbara grupper. Vi driver påverkansarbete, ökar kunskapen och medvetenheten om sexuella övergrepp mot barn. Vi skapar långsiktig och hållbar förändring. 

Vårt arbete utgår från FN:s Barnkonvention och de globala målen 5, 16 och 17. Vi finansieras av företag, stiftelser och privata givare. Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia. 

Följ World Childhood Foundation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från World Childhood Foundation

Ending violence against children is possible15.11.2024 19:19:56 CET | Press Release

NEW YORK – States and key stakeholders from the United Nations System, academia, civil society, and survivors’ organizations identified on Thursday effective and sustainable actions to tackle violence against children. The high-level event held at the United Nations Headquarters, "From Commitment to Action," was co-hosted by World Childhood Foundation, the Permanent Mission of Sweden to the United Nations, and the Office of the Special Representative of the Secretary-General on Violence Against Children, with the participation of HRH Princess Madeleine of Sweden and Ms. Amina J. Mohammed, Deputy Secretary-General of the United Nations.

Konst som kan förändra världen – Childhood 25 år10.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm 10 oktober. World Childhood Foundation har i 25 år arbetat för barns rätt till en trygg uppväxt fri från sexuella övergrepp. I samband med årets jubileum uppmärksammar Galleri GKM Childhoods arbete genom att skänka 25 konstverk som bjuds ut på auktion på Bukowskis. Alla intäkter går oavkortat till Childhood. Verken presenterades vid en förhandsvisning under onsdagskvällen i närvaro av H.K.H. Prinsessan Madeleine.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye