Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Partnerskapet är en ny hörnsten i det engagemang för hållbarhet som Lidl har drivit framåt i flera år som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Det gemensamma målet med detta partnerskap är att göra det möjligt för kunderna att göra ännu mer hållbara val.
"Sammanslagna krafter"
- I vår roll som en av de största dagligvarukedjorna är vi medvetna om vårt ansvar och vårt inflytande. Vi tar ansvar i syfte att göra affärer inom planetens gränser. För Lidl är hållbart agerande inte bara en fråga om attityd, utan det utgör också grunden för vår affärsmodells framtida livskraft. Med stöd och expertis från WWF kommer vi nu att ta vårt engagemang för hållbarhet till nästa nivå. Vi kan bara övervinna stora globala utmaningar som klimatförändringar och förluster av resurser och biologisk mångfald genom att arbeta tillsammans. Det är därför vi tror på starka partnerskap så att vi kan arbeta tillsammans för att erbjuda mer hållbara val, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
- Sättet vi producerar och konsumerar mat och energi på är en av de ledande drivkrafterna bakom förlust av natur och klimatförändringar. För att stoppa och vända det som är den största krisen som mänskligheten står inför i dag, behöver vi djärva och brådskande åtgärder för att förändra våra livsmedels- och energisystem. Där har livsmedels- och detaljhandeln en viktig roll att spela för att driva på denna förändring. Som en av de största dagligvarukedjorna har Lidl ett enormt internationellt inflytande för att driva hållbar utveckling inom livsmedels- och detaljhandeln. WWF är stolta över att följa med Lidl på denna resa där vi både kommer att stödja och utmana deras verksamhet, säger Kirsten Schuijt, generaldirektör för WWF International.
Ett samarbete för mer hållbara val i 31 länder
Lidl och WWF har redan arbetat tillsammans i befintliga samarbeten, till exempel i Schweiz och Österrike, under de senaste åren. Det nya partnerskapet utökar omfattningen av detta arbete globalt, för att påskynda hållbarhet på internationell nivå. Lidl har satt upp som mål att göra hållbar konsumtion ännu enklare för sina kunder världen över. Man arbetar också tillsammans med WWF för att erbjuda mer hållbara val och på så sätt aktivt forma den hållbara omställningen. Partnerskapet med WWF kommer att stödja detta mål genom att fokusera på följande nyckelområden:
- Skydda och bevarande och främjande av biologisk mångfald
- Ansvarsfull förvaltning av vattenresurser
- Klimatskydd genom vetenskapsbaserade klimatmål
- Säkerställa spårbara leveranskedjor där råvarorna inte kommer från avskogade områden eller marker som konverterats från sina naturliga ekosystem
- Ansvarsfulla inköp av riskråvaror som palmolja, soja, kakao, te, kaffe, trä och pappersprodukter
- Ansvarsfulla inköp av fisk och skaldjur samt värnande av kritiska fiskeområden och bestånd
- Opinionsbilda för mer medvetna, hållbara kostvanor och konsumtion
- Minskning och förebyggande av matsvinn
Utöver Lidls engagemang längs den egna värdekedjan kommer företaget att stödja olika naturbevarande WWF-projekt för att hjälpa till att skydda miljön i regioner Lidl köper råvaror ifrån.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."
Full pott i glaset – Lidls cola bäst i test17.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du ha en läsk med bra smak till fredagsmyset? Här är drycken för dig! I ett blindtest genomfört av Kristinehamns-Posten blev Lidls cola från Freeway bäst i test med 3,8 av 5 i betyg – och hyllades som en god smak som passar de flesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
