Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Ishockeyförbundet och SVT överens om nytt avtal fram till 2030

Hockeyresan i tv fortsätter. SVT och Svenska Ishockeyförbundet har skrivit under ett nytt avtal, som innebär att ungdomshockey såväl som landslagshockey kommer att synas på den största tv-scenen fram till säsongen 2029/2030.

Avtalet mellan Svenska Ishockeyförbundet och SVT sträcker sig fram till och med säsongen 2029/2030 och omfattar bland annat TV-pucken för flickor och pojkar, JVM för tjejer och killar, U18-VM för killar, Euro Hockey Tour för damer och herrar, samt Damkronornas VM.

Det innebär att SVT:s tittare kommer att kunna följa spelare från TV-pucken i 15 års ålder, via junior-VM och upp till seniorlandslagen.

– SVT är en jätteviktig partner för svensk ishockey. Deras intresse för bredd och elit på både dam- och herrsidan ger fina förutsättningar när vi vill bygga intresset för ishockey, locka fler tittare och supportrar, och fler utövare. Vi ser det här avtalet som en nyckelpjäs för vår vision att bli Sveriges mest engagerande idrott, säger Christer Plars, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

De senaste åren har SVT sänt en mängd landslagshockey på seniornivå, däribland Tre Kronors årligen återkommande hemmaturnering Beijer Hockey Games och Damkronornas VM-turneringar, men också varit en del i historiska satsningar som de första sändningarna från ett junior-VM för tjejer (Östersund januari 2023), utökad produktion på damernas Euro Hockey Tour, samt Tidernas Hockeygala i november 2022.

Killarnas Junior-VM i Göteborg lockade som mest närmare tre miljoner tittare i SVT (finalen mellan Juniorkronorna och USA).

Och i höst laddar både SVT och Svenska Ishockeyförbundet för den 66:e upplagan av TV-pucken.

– Ishockey är en av de mest populära sporterna och de svenska ishockeylandslagen hör till de mest folkkära. Vi har en lång tradition av att visa landslagshockey i SVT och är väldigt glada att nu kunna göra det i många år framöver för en ny publik, säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Det nuvarande avtalet mellan SVT och Svenska Ishockeyförbundet skrevs 2019 och gäller fram till 2026, varefter det nya avtalet träder i kraft.

SVT:s ishockeyrättigheter till och med säsongen 2029/2030:

• Junior-VM tjejer
  • Junior-VM killar (delas med Viaplay säsongen 2024/2025)
  • Euro Hockey Tour damer
  • Euro Hockey Tour herrar (delas med Viaplay säsongen 2024/2025)
  • VM damer
  • U18-VM killar
  • TV-pucken flickor & pojkar

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se

Följ Svenska Ishockeyförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Ishockeyförbundet

Licensprövning inför säsongen 2024/2025: Fyra klubbar i Hockeyettan nekas elitlicens, övriga beviljas licens5.7.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande