Digitalt utanförskap skapar klyftor – nu uppmanar Elgiganten fler att agera
Idag släpper Elgiganten en ny rapport som visar hur utbrett det digitala utanförskapet är, och att kostnaden för teknik är en del i detta. För att öka den digitala inkluderingen bör momsen på reparationer av hemelektronik sänkas, så att få fler har råd med teknik, menar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap.
- Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Drygt en tredjedel av de tillfrågade i år svarar att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med, en ökning jämfört med 2023. Att den snabba digitaliseringen får konsekvenser för dem som inte har tillgång till den nya tekniken märks i rapporten och här blir det också tydligt hur utvecklingen av artificiell intelligens, AI, bekymrar. Var fjärde svensk svarar att man är orolig över utvecklingen av AI.
Barn och äldre är utsatta grupper när det kommer till digitalt utanförskap och därför stöttar Elgiganten löpande organisationer som exempelvis Barnens Dator, Läxhjälpen, Maskrosbarn, Stadsmissionen och Majblomman.
- Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Om rapporten
Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år.
Vad är digitalt utanförskap?
Människor som saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, riskerar att hamna i ett så kallat digitalt utanförskap. Då uppstår det klyftor mellan dessa samhällsgrupper.
Läs hela rapporten här: https://www.elgiganten.se/hallbarhet/digitalt-utanforskap-rapport
Nyckelord
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Länkar
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum