Fler fel i nybyggda hus och lägenheter i lågkonjunkturens spår
I spåren av lågkonjunkturen och ett oroligt omvärldsläge påverkas den svenska bostadssituationen alltmer av höga kostnader och färre byggprojekt. För den som investerat i en nybyggd bostadsrätt eller ett hus finns flera risker, exempelvis att bygget inte blir som förväntat. Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist, reder ut vad som gäller.

Den som köpt en nybyggd bostad, skrivit på papperna och äntligen fått nycklarna i handen förväntar sig ett boende där allt är nytt, fräscht och fungerar som det ska utan några oväntade överraskningar. Men faktum är att branschen befinner sig i kris, med stigande materialpriser, försenade byggplaner och projekt som stressas igenom för att minimera förlust. Som en konsekvens av detta hittar många nya bostadsägare fel i sin nyproduktion.
- Många som köpt en nybyggd bostad har väntat länge på att det ska bli klart. Att då mötas av problem när man väl öppnar dörren till sitt nya hem kan leda till stor frustration. Det handlar exempelvis om ventilation som inte fungerar ordentligt eller dålig dränering som leder till fuktskador. Sedan något år tillbaka har vi sett en ökning av personer som hör av sig till oss gällande frågor om fel i nybyggda bostäder. Det är allt från vem som ansvarar för felet till hur man drar sig ur ett kontrakt, säger Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist.
Har man anlitat ett företag för att bygga eller renovera ett hus skyddas man av konsumenttjänstlagen och företaget kan vara ansvariga i upp till tio år. För bostadsrätter är det lite annorlunda i fråga om vem du ska vända dig till, då gäller i första hand det som avtalats i upplåtelseavtalet mellan köparen och bostadsrättsföreningen, inte med den som byggt lägenheten.
- Om det inte står något i avtalet är det bostadsrättslagen som gäller. Den säger att lägenheten ska vara i bra skick när du flyttar in, i juridiska termer “fullt brukbart enligt allmän uppfattning”. Om lägenheten inte är i bra skick vid inflytt kan du be styrelsen åtgärda problemet. Men det kan ta tid och det är inte alltid styrelsen har lust att göra det, trots att du har rätt till det. Om styrelsen av någon anledning inte åtgärdar felen och kan du göra det själv och kräva föreningen stå för kostanden, säger Fredrik.
Juristens fem tips för den som hittat fel i sin nyproduktion
Reklamera alla fel
Det vanligaste felet som konsumenter gör är att de glömmer bort att reklamera varje enskilt fel till företaget. Håll koll på felen och reklamera allt. Det kan vara en god idé att anlita en jurist för att verkligen förstå vad som gäller i ditt fall och ge råd om hur du kan gå vidare.
Håll koll på tiden
Många dröjer för länge med att reklamera felen som hittas. Reklamation måste ske inom skälig tid annars förlorar du rätten att anmäla felet. Det går inte att ge ett definitivt svar på vad som är skälig tid eftersom det beror helt och hållet på den enskilda situationen. Men, enligt lag har en reklamation som sker inom två månader från det att det upptäckts alltid skett i rätt tid. Hantverkare har ytterst ett tioårigt felansvar mot konsument både för hantverkartjänster som uppförande av badrum och för småhusentreprenader. Upptäcker du brister ska du alltid reklamera omedelbart. Glöm dock inte bort att företaget alltid har rätt att åtgärda felet, om du vägrar företaget att åtgärda felet kan du i värsta fall bli utan ersättning.
Rätt till kompensation
Kom ihåg att du kan ha rätt till nedsatt årsavgift om bostadsrätten inte kan användas på tänkt sätt. Om bristen beror på misskötsel från föreningens sida kan du dessutom ha rätt till skadestånd.
Ha dialog med bostadsproducenten
Trots att bostadsrättsföreningen juridiskt sett bär ansvaret för en lägenhet, kan du vinna på att ha en dialog med företaget. Oavsett reglerna i bostadsrättslagen är det vanligt att företaget tar ansvar för att åtgärda fel och brister i bostadsrätten, vilket ofta görs enbart av god vilja.
Dokumentera dina klagomål
När du klagar till bostadsrättsföreningen eller företaget som byggt huset är det bra att ha skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att du klagat, och vad du klagat på, och glöm inte bort att du även här måste tänka på att reklamera i rätt tid.
Kontakter
Philip AtkinsonPresskontakt
Tel:076 492 46 46philip.atkinson@gknordic.comBilder
Familjens Jurist
Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.
Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.
Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.
Följ Familjens Jurist
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist
Fler föräldrar i konflikt efter separation – så skyddar ni barnen5.3.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Antalet konflikter efter separationer är fortsatt hög. Vanligast är konflikter om ekonomi, men även konflikter kring barn ökar jämfört med tidigare år enligt en ny Sifo-undersökning. Juristen Sanne Andersson menar att många konflikter idag inte enbart handlar om vårdnad, boende och umgänge – utan om ekonomi, inflytande och kontroll, där barnen blir en bricka i spelet.
Skattejuristen: Deklarationsavdragen du inte får missa4.3.2025 08:07:00 CET | Pressmeddelande
Nu börjar deklarationen landa i den digitala brevlådan, och för många innebär det ett välkommet tillskott i plånboken. Men den kan också vara ett bekymmer – där misstagen ibland blir både stora och kostsamma. Ola Aronsson, skattejurist på Familjens Jurist, delar med sig av sina bästa tips för deklarationen 2025.
Allt fler bråkar om pengar vid separation29.1.2025 08:04:00 CET | Pressmeddelande
En separation kan vara en känslomässig bergochdalbana, men allt oftare handlar konflikterna om pengar. En ny Sifo-undersökning visar att ekonomiska frågor som bostad, lån och sparande nu är den vanligaste orsaken till bråk – och det är ofta kvinnor som drabbas hårdast.
En satsning på framtiden – Familjens Jurist finansierar doktorandtjänster21.1.2025 15:03:19 CET | Pressmeddelande
Som en av Sveriges ledande aktörer inom familjerätt tar Familjens Jurist nästa steg i sin satsning på innovation. I samarbete med Juridiska Institutionen vid Stockholms universitet utlyser man doktorandtjänster för att stärka forskning och hitta lösningar på verkliga utmaningar inom familjerätt – i frågor som barnrätt och äktenskap och sambo. Syftet är att öka tillgången på forskning som bygger på faktiska utmaningar inom familjerätt.
Minskad oro för det ekonomiska läget bland blivande företagare18.12.2024 09:06:00 CET | Pressmeddelande
Efter år av osäkerhet och utmaningar vågar allt fler svenskar satsa på sina företagsdrömmar. Trots en orolig omvärld märks nu en ny optimism bland blivande entreprenörer, där färre är oroliga för det ekonomiska läget. Men med förväntan och driv följer också risken att missa viktiga juridiska grunder – något som kan få stora konsekvenser längre fram, det menar företagsjuristen Peder Lundgren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum