Astara Sweden

Grattis Fiat 500 på 67 års dagen!

Dela
  • Den 4 juli 1957 visades Fiat 500 för första gången, idag firar ikonen sin 67:e födelsedag.
  • Med sin typiska design har Fiat 500 varit erkänd globalt i mer än 67 år. En bil med en så ikonisk design som alltid symboliserat livsglädje kan bara vara italiensk och endast en FIAT.
  • I videon “Buon Compleanno 500!” hyllar FIAT sin ikoniska modell som även utan logotyp och namn skulle kännas igen tack vare sin ikoniska design och den livsglädje som den representerar.
Tre generationer av Fiat 500
Tre generationer av Fiat 500

Fiat 500 designades av Dante Giacosa för att vara ett kompakt, prisvärt fordon för massorna och blev snabbt en hörnsten i Italiens ekonomiska återhämtning efter kriget. Giacosas design fick snabbt ett  erkännande och blev en symbol för kulturell ikonstatus och italiensk kreativitet.

Idag förblir detta arv oförändrat. I videon Buon Compleanno 500!”  hyllas modellen genom att visa bilen utan logotyp, namn eller någon annan identifierande egenskap.Trots detta är Fiat 500 omedelbart igenkännbar. Dess ikoniska design och bestående anda av La Dolce Vita kan bara härstamma från italiensk uppfinningsrikedom och FIATs hantverk. Fiat 500 fortsätter att sprida glädje till entusiaster världen över och symboliserar den tidlösa essensen av italiensk kreativitet.

Under de senaste 67 åren har Fiat 500 formats av de distinkta personligheterna hos sina tre generationer. Den första generationen, under 1960-talet, gav mobilitet och frihet, ett verkligt kulturellt fenomen och etablerade sig som ett älskat varumärke. Med den andra generationen som lanserades 2007, förde Fiat 500 begreppen coolhet och charm till citymiljön och blev en mode- och stilikon som fängslade världen över. År 2020 introducerades tredje generationen med 100% elektriska "500e", som revolutionerade den urban mobiliteten med sin blandning av charm, innovation och avancerad teknik.

Sedan debuten 1957 har mer än 7,5 miljoner Fiat 500 sålts världen över, vilket stärker dess status som ett ikoniskt fordon. Hemligheten bakom dess globala framgång ligger i dess kontinuerliga utveckling samtidigt som den förblir trogen sin kärnidentitet. Detta engagemang exemplifieras av de många specialutgåvor som introducerats genom åren, var och en av dem har bidragit till dess bestående dragningskraft och kulturella betydelse.

När jubileet utvecklas fortsätter FIAT att stolt representera Italien världen över. Den kommande nya Fiat 500 Ibrida, planerad att lanseras mellan slutet av 2025 och början av 2026, kommer att tillverkas vid den berömda Mirafiori-fabriken i Turin, Italien. Denna hybridmodell kommer att komplettera den högt ansedda Fiat 500e, som också noggrant utvecklades, konstruerades och designades vid Mirafiori.

Fiat 500e är tillgänglig globalt, i över 48 länder och är ledande inom BEV A-segmentet i Europa sedan dess lansering. 4 av 10 BEV-stadsbilar är Fiat 500e, och modellen har vunnit 43 internationella utmärkelser i 10 olika länder.

Kontakter

Bilder

Tre generationer av Fiat 500
Tre generationer av Fiat 500
Ladda ned bild

Länkar

Om Astara: The Open Mobility Company 

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om Astara Northern Europe: 

Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.

Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande

Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye