Sportbladet storsatsar – öppnar specialsajt med allt om OS
OS-bibeln är självklar. 16 journalister är på plats och hemmaredaktionen bemannad dygnet runt. Inför OS i Paris öppnar Sportbladet dessutom en specialsajt med allt och lite till för att ge läsare, tittare och lyssnare en unik upplevelse av spelen och säkra att hela Sverige är förberett när medaljstriderna avgörs.

På fredag anländer OS-facklan till invigningen i centrala Paris. Sen följer veckor av spänning, glädje, kamp, segrar och förluster. Sportbladets redaktion har förberett sig i månader för att ge läsarna allt det bästa från mästerskapet.
– Vi kommer att göra allt vi kan för att ta OS med oss till våra läsare. Oavsett var i världen de är, ska de känna att de är med oss i Paris, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Fundamentet i Sportbladets bevakning är en specialsajt skapad för OS.
Där kommer svenskarna att kunna följa OS och lätt navigera sig fram till allt de behöver: tider, datum och siffror.
De kommer att kunna följa tävlingarna i realtid, ta del av höjdpunkter och få medaljrapporter – och naturligtvis: de senaste uppdateringarna om Sveriges guldhopp, som Armand Duplantis, Sarah Sjöström, Daniel Ståhl, beachvolleyherrarna och handbollslagen.
Dessutom har Sportbladet skapat en widget för mobilen så att intresserade enkelt kan lägga till OS-schemat på startskärmen.
Centralt i Sportbladets bevakning är också OS-bibeln som kom ut med 164 sidor den 18 juli och säljs fram till 7 augusti.
– Med Sportbladets OS-bibel får läsarna järnkoll på OS. Det kryllar av medaljhopp och ögonblick som vi inte vill missa. Stor guide med alla tider och grenar – kryddat med intervjuer, krönikor, listor, reportage och alla svenska deltagare. OS-bibeln är den ultimata guiden i tv-soffan, säger redaktören Johan Larsson,
Nyhetsdesken på redaktionen i Stockholm är förstärkt dygnet runt under OS.
– Sportbladet ska vara nyhetsledande under OS. Våra användare kommer att bli guidade och inte missa något från spelen samt få journalistik och berättelser som dessutom går genom nyhetsbruset. Vi har maxat vår laguppställning både i Paris och på hemmaplan. Vi har dessutom Mats Wennerholm på plats som bevakar sitt nittonde OS, gissningsvis ett rekord för en svensk sportjournalist, säger Aftonbladets sportchef Magnus Herbertsson.
På plats i Paris kommer Sportbladet ha nyhetsreportrar, fotografer, tv-reportrar och krönikörer som Johanna Frändén, Marcus Leifby, Kristoffer Bergström och Patrik Brenning.
– Det känns som att Paris varit i stabsläge ett år nu. I en stad där det händer saker hela tiden, och väldigt lite väcker uppmärksamhet, står OS ut på ett sätt jag aldrig sett under snart femton år här. Det är det enda det pratas om. Går den spektakulära invigningen på Seine att genomföra? Blir floden badbar till simtävlingarna? Håller transporterna? Jag kommer täcka mina första olympiska spel omgiven av 15 betydligt mer OS-rutinerade rosa kollegor. Oj, vad jag längtar, säger Sportbladets mångåriga Paris-korrespondent Johanna Frändén.
Marcus Leifby kommer att skriva en OS-dagbok, Midnatt i Paris, där han ger sina analyser och perspektiv på spelen – allt för att hålla läsarna uppdaterad på det senaste.
Inför OS kommer tv-serien “Makoto testar” där Sportbladets Makoto Asahara utmanar några av Sveriges främsta olympier på just deras idrott, för att visa hur svårt det är och hur skickliga de faktiskt är.
Den dagliga nyhetspodden Sportbladet Daily får en ny touch och fokuserar helt på OS under spelens gång.
Sportbladets tittare kommer också att kunna ta del av höjdpunkter och tv-intervjuer med idrottarna backstage.
Här är Sportbladets OS-team
Krönikörer:
Mats Wennerholm
Kristoffer Bergström
Marcus Leifby
Patrik Brenning
Specialreportrar:
Johan Flinck (fokus handboll)
Andreas Käck (fokus friidrott)
Makoto Asahara (fokus unga läsare)
Pariskorrespondent:
Johanna Frändén
Nyhetsreportrar:
Linn Nordström
Per Bohman
Mattias Karlsson
Fotografer:
Pontus Orre
Jimmy Wixtröm
TV-reportrar:
Anna Rydén
Filip Lindfors
Ida Ynner Lagerkvist
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum