Så påverkar vädret vad vi dricker och äter
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.

Arlas receptsidor lanserades 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. Varje dag besöker hundratusentals svenskar sajten för att släcka törsten och stilla hungern med recept som är framtagna och testade av Arlas receptkreatörer. Men vad de klickar sig in på varierar stort, utifrån säsong men också beroende på hur vädret är för dagen.
– Det är fascinerande att se hur vädret, från dag till dag eller till och med timme till timme, påverkar vad vi vill dricka och äta. Även om det kanske inte är förvånande att många söker svalka i solen och vice versa när det regnar, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig på Arla.se.
Flädersaft lockar extra i värmen
Under varma sommardagar vill vi helst släcka törsten med svalkande flädersaft. I juni i år har receptet fått i genomsnitt 6 000 besök per dag, flest av alla dryckesrecept. Och ju varmare det blir, desto mer vill vi dricka. För varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Även i matväg är det kallt som lockar när det blir varmare. Gubbröra och fransk potatissallad är två favoriter som ökar i popularitet i takt med att graderna stiger. Samtidigt svalnar intresset för varma och mustiga rätter som kålpudding och köttfärssoppa i hettan.
– Förutom att vi anpassar oss till värmen med kalla rätter ser vi också att lättlagad mat är mer populär under soliga dagar, då många nog hellre tillbringar tiden utomhus än i köket, säger Tony Fredriksson.
När regnet faller gör grytorna comeback
Svensk sommar är som bekant inte bara solsken och höga temperaturer, och när regnet smattrar mot fönsterrutorna kan en och annan gryta leta sig ner från hyllan och upp på middagsbordet igen. Under regniga dagar är det Arlas recept på nässelsoppa och salsicciapasta som får störst uppsving – med 8 respektive 6 procent fler besökare per regntimme.
Recept med störst procentuell ökning per grad när värmen stiger
- Flädersaft: 39%
- Gubbröra: 25%
- Fransk potatissallad: 19%
- Islatte: 13%
- Grillad spetskål: 10%
Recept med störst procentuell minskning per grad när värmen stiger
- Kålpuddning: −7%
- Köttfärssoppa: −7%
- Lingonsylt: −7%
- Blomkålssoppa: −6%
- Potatismos: −6%
Recept med störst procentuell ökning per timme av regn
- Nässelsoppa: 8%
- Salsicciapasta: 6%
- Pulled beef: 5%
- Kardemummakakor: 4%
- Dadelbollar: 4%
Datan är baserad på antal besök på Arla.se från Stockholm mellan den 1 april och den 31 augusti 2022 och 2023, samt mellan den 1 april och den 30 juni 2024. Denna data har sedan jämförts med vädret i Stockholm under samma tidsperioder, vilket hämtats från vädertjänsten OpenWeather.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Representantskapen i Arla och DMK Group godkänner plan för fusion18.6.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
De beslutande organen i Arla och DMK Group har i dag röstat ja till att gå vidare med den föreslagna fusionen. Det markerar en viktig milstolpe i arbetet med att förena två kooperativ med gemensamma värderingar och kompletterande styrkor – och banar väg för en ny era i den europeiska mejeribranschen. Fusionen ska nu prövas av berörda myndigheter innan den kan bli verklighet.
Efter rekordintresset: här är de tio vinnarna i Arlas frukosttävling10.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att hjälpa högstadieskolor att komma igång och prova på frukostservering har Arla under tre år arrangerat en frukosttävling. I år var intresset rekordstort: hela 333 skolor ansökte. Nu har tio vinnare valts ut.
Arla storsatsar i Linköping för att möta kvargboomen5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar cirka 380 miljoner kronor (34,5 miljoner euro) på att bygga en ny produktionslinje för kvarg vid mejeriet i Linköping. Investeringen är en del av kooperativets långsiktiga strategi för att stärka svensk livsmedelsproduktion och möta en ökande efterfrågan på lokalproducerade mejeriprodukter.
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i juni30.5.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För sjätte månaden i rad ligger Arlas mjölkpris till bönderna kvar på samma nivå. Det gäller både konventionell och ekologisk mjölk.
Nu är vinnarna korade i Arla Guldko 202512.5.2025 21:10:53 CEST | Pressmeddelande
Klöverstugans förskola i Svedala, Aggarpsskolan i Svedala, Danderyds gymnasium i Danderyd, Restaurang Citronen i Katrineholm samt Väståkraskolan i Anderslöv – de är vinnarna i Arla Guldko 2025. Finalgalan och prisceremonin hölls i Stockholm den 12 maj, en dag full av inspiration, matglädje och firande av de fantastiska finalisterna som varje dag gör skillnad i sina verksamheter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum