Arla

Så påverkar vädret vad vi dricker och äter

Dela

Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.

När solen skiner är Arlas recept på flädersaft och islatte särskilt populära törstsläckare. Foto Arla.
När solen skiner är Arlas recept på flädersaft och islatte särskilt populära törstsläckare. Foto Arla.

Arlas receptsidor lanserades 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. Varje dag besöker hundratusentals svenskar sajten för att släcka törsten och stilla hungern med recept som är framtagna och testade av Arlas receptkreatörer. Men vad de klickar sig in på varierar stort, utifrån säsong men också beroende på hur vädret är för dagen.

– Det är fascinerande att se hur vädret, från dag till dag eller till och med timme till timme, påverkar vad vi vill dricka och äta. Även om det kanske inte är förvånande att många söker svalka i solen och vice versa när det regnar, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig på Arla.se.

Flädersaft lockar extra i värmen

Under varma sommardagar vill vi helst släcka törsten med svalkande flädersaft. I juni i år har receptet fått i genomsnitt 6 000 besök per dag, flest av alla dryckesrecept. Och ju varmare det blir, desto mer vill vi dricka. För varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.

Även i matväg är det kallt som lockar när det blir varmare. Gubbröra och fransk potatissallad är två favoriter som ökar i popularitet i takt med att graderna stiger. Samtidigt svalnar intresset för varma och mustiga rätter som kålpudding och köttfärssoppa i hettan.

– Förutom att vi anpassar oss till värmen med kalla rätter ser vi också att lättlagad mat är mer populär under soliga dagar, då många nog hellre tillbringar tiden utomhus än i köket, säger Tony Fredriksson.

När regnet faller gör grytorna comeback

Svensk sommar är som bekant inte bara solsken och höga temperaturer, och när regnet smattrar mot fönsterrutorna kan en och annan gryta leta sig ner från hyllan och upp på middagsbordet igen. Under regniga dagar är det Arlas recept på nässelsoppa och salsicciapasta som får störst uppsving – med 8 respektive 6 procent fler besökare per regntimme.

Recept med störst procentuell ökning per grad när värmen stiger

  1. Flädersaft: 39%
  2. Gubbröra: 25%
  3. Fransk potatissallad: 19%
  4. Islatte: 13%
  5. Grillad spetskål: 10%

Recept med störst procentuell minskning per grad när värmen stiger

  1. Kålpuddning: −7%
  2. Köttfärssoppa: −7%
  3. Lingonsylt: −7%
  4. Blomkålssoppa: −6%
  5. Potatismos: −6%

Recept med störst procentuell ökning per timme av regn

  1. Nässelsoppa: 8%
  2. Salsicciapasta: 6%
  3. Pulled beef: 5%
  4. Kardemummakakor: 4%
  5. Dadelbollar: 4%

Datan är baserad på antal besök på Arla.se från Stockholm mellan den 1 april och den 31 augusti 2022 och 2023, samt mellan den 1 april och den 30 juni 2024. Denna data har sedan jämförts med vädret i Stockholm under samma tidsperioder, vilket hämtats från vädertjänsten OpenWeather.

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla Sverige har kört 7 000 varv runt jorden – helt fossilfritt27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

År 2018 blev Arla först i Sverige med att ställa om alla egna inrikes transporter till fossilfria drivmedel. Sedan dess har kooperativets lastbilar kört cirka 290 miljoner fossilfria kilometer, och minskat utsläppen med omkring 286 000 ton koldioxidekvivalenter. – Den globala uppvärmningen är den starkaste drivkraften till att minska utsläppen, säger Arlas logistikdirektör Malin Leander.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye