Regeringen måste markera mot Temu och Shein
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.

Kina är den största utlandsmarknaden för svenska e-handelskonsumenter. 71 procent av svenska konsumenter uppger att de någon gång handlat från Temu eller Shein. Paketindex visar att antalet importerade paket ökar i hög takt. Under första kvartalet 2024 ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med samma kvartal föregående år och en stor del av paketen kommer från Kina.
– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag. Svensk Handel kommer alltid att värna om den fria konkurrensen, men här är den helt satt ur spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Varken Temu eller Shein tar hänsyn till gemensamma regelverk som beslutats om inom EU. Däribland Digital Services Act (DSA).
Svenska handelsföretag förhåller sig till helt andra regelverk till exempel gällande produktsäkerhet och kemikalieinnehåll än vad deras kinesiska konkurrenter gör, vilket medför att konkurrens inte kan sägas ske på lika villkor. Detta samtidigt som svenska konsumenter riskerar att köpa produkter som riskerar att vara av dålig kvalitet, eller i värsta fall direkt farliga.
– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen och fortsätter:
– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.
Regeringen och Konsumentverket duckar frågan
Regeringen och ansvariga myndigheter, däribland Konsumentverket, är väl medvetna om utmaningarna och hoten som svenska handelsföretag och konsumenter möter till följd av Temu och Sheins framfart. Det krävs att problemet tas på allvar och ett agerande här och nu.
– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
Tuff februarimånad för modehandeln13.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.
Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!6.3.2025 20:04:07 CET | Pressmeddelande
D-Congress 2025 avslutades med pompa och ståt. Under en festlig helkväll på D-Award, som anordnades på Svenska Mässan i Göteborg, vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
Pressinbjudan till D-Congress 2025 – utsålt evenemang28.2.2025 07:00:00 CET | Pressinbjudan
Sista chansen att ansöka om pressackreditering till D-Congress i Göteborg nästa vecka. Idag tog biljetterna för vanliga deltagare slut, så vi kan utlova ett utsålt evenemang. Svensk Handel är glada över att återigen öppna upp dörrarna till norra Europas största handelsevent – D-Congress. Under huvudtemat ”Bridging Borders – Building Futures” kommer internationella toppnamn dela scener med några av Sveriges mest framstående företagare och politiker kring några av branschen – och samhällets- mest brinnande frågor.
Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand27.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Second hand-marknaden fick en stark start på året. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator ökade försäljningen med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024, från 1 255 miljoner kronor till 1 509 miljoner kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum