Amnesty International Sverige

EU måste värna om flyktingskyddet, det kräver över 80 organisationer i civilsamhället

Inför det nyvalda Europaparlamentets första plenarsammanträde uppmanar över 80 människorättsorganisationer och humanitära organisationer Europeiska unionen att inta en fast hållning för att upprätthålla asylrätten och rättsstatens principer.

Organisationerna, som inkluderar Amnesty International, Danish Refugee Council, Human Rights Watch och Oxfam är oroade över de senaste försöken från flera EU-länder att undvika eller "externalisera" sitt internationella juridiska ansvar genom att flytta asylprövning och flyktingskydd till länder utanför EU. Dessa kontroversiella förslag syftar till att upphäva grundprincipen för internationellt skydd: att människor som befinner sig under en jurisdiktion har rätt att söka asyl i den jurisdiktionen och få en rättssäker prövning av behovet av skydd.

Staters försök att överföra sitt ansvar för asylprövning till andra länder är inget nytt – men har länge kritiserats, fördömts och förkastats av goda skäl. På samma sätt som systemet mellan Storbritannien och Rwanda med rätta håller på att kollapsa bör EU och dess medlemsstater vara uppmärksamma, sluta ge falska löften och slösa tid och pengar på dyra, inhumana och ogenomförbara förslag. När denna lagstiftningscykel inleds kan och måste EU göra bättre ifrån sig än att överge sitt åtagande om det globala flyktingskyddet.

-Försöken att lägga ut asylhanteringen på tredje land är ett uttryck för att stater flagrant undandrar sig sitt juridiska ansvar för människor i behov av skydd. Att lägga ut asylprövning och skydd på tredje länder som inte kan ge ett effektivt skydd eller som redan hyser oproportionerligt många flyktingar är inte förenligt med flyktingkonventionens syfte och anda. Det fördunklar också jurisdiktion och ansvar, vilket gör det svårare för människor att få tillgång till rättvisa när deras rättigheter kränks. Där extraterritoriell asylprövning har prövats har den orsakat omätbart mänskligt lidande och rättighetskränkningar, säger Madelaine Seidlitz, ansvarig för Amnesty Sveriges arbete med flyktingar och migranter.

I ett offentligt uttalande uppmanar organisationerna EU att överge dessa förslag som står i stark kontrast till såväl gällande EU-och europeisk lagstiftning liksom den internationella flyktingrätten och folkrätten. EU måste stödja en rättssäker och human, hållbar och realistisk migrations- och asylpolitik vilket gynnar både människor som söker skydd och trygghet och de samhällen som välkomnar dem.

Bakgrund till uttalandet
Uttalandet följer på ett brev från 15 medlemsländer som uppmanar EU-kommissionen att undersöka möjligheterna till extern handläggning av asylansökningar, bland annat genom ändringar i EU-lagstiftningen. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen skrev i slutet av juni att dessa "innovativa idéer [...] säkert kommer att förtjäna vår uppmärksamhet" under den nya politiska cykeln.

Dessa förslag bygger på en lång rad åtgärder som syftar till att förhindra att människor söker asyl i EU genom avtal med länder utanför EU, med liten eller ingen uppmärksamhet på dessa myndigheters människorättsarbete. Dessa partnerskap har redan resulterat i otaliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna och visat på EU:s begränsade förmåga eller intresse av att övervaka eller genomdriva människorättsnormer utanför EU:s territorium när det gäller migration.

Om oss

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på  www.amnesty.org,där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.

Följ Amnesty International Sverige

Senaste pressmeddelandena från Amnesty International Sverige

Flyktingar från Sudan utsätts för omänskliga kränkningar i Egypten19.6.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Tusentals sudanesiska flyktingar som tvingats ta sig till Egypten för att undkomma förföljelse har godtyckligt arresterats och därefter kollektivt återsänts till Sudan av de egyptiska myndigheterna. Det visar Amnesty Internationals rapport som släpps idag. Amnesty menar också att EU riskerar att bli medskyldig till Egyptens brott mot de mänskliga rättigheterna på grund av sitt samarbete med Egypten på migrationsområdet. Många av de sudanesiska flyktingarna har innan de tagits till gränsen hållits frihetsberövade i upp till sex veckor i läger under grymma och omänskliga förhållanden.

Amnesty presenterar stor konsert på Cirkus den 17 september – husbandet Dina Ögon kompar ett urval av landets bästa artister18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Amnesty Live 2024 – Bring The Noise är en unik konsert på Cirkus i Stockholm den 17 september för att uppmärksamma mänskliga rättigheter som hotas runtom i världen. På scen väntar en svårslagen lineup när husbandet Dina Ögon gör exklusiva uppträdanden med José González, Cherrie, Cleo, Ane Brun, Titiyo & Hurula, Lena Philipsson, Annika Norlin & Jonas Teglund, Erik Lundin, Little Jinder och Waterbaby. Dessutom blir det standup med Bianca Kronlöf. Kvällens artwork är gjort av den ryska konstnären, musikern och aktivisten Aleksandra Skochilenko, och det är skapat i fängelset där Skochilenko sitter efter att ha protesterat mot kriget i Ukraina. För att gå på konserten behöver man bli medlem och stötta Amnesty med 150 kr per månad.

FIFA måste ta sitt ansvar inför kommande VM när mänskliga rättigheter står på spel6.6.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Det internationella fotbollsförbundet FIFA måste säkerställa att de länder som ansöker om att arrangera herrarnas fotbolls-VM 2030 och 2034 följer mänskliga rättigheter. Alla bud som riskerar att leda till människorättskränkningar och fläcka ner världens största idrottsevenemang måste avslås. Det konstaterar Amnesty International i en ny rapport som publiceras idag där människorättssituationen och risken för kränkningar har analyserats i samtliga länder som kandiderar för att stå värdar för VM.