Audi

Världspremiär för Nya Audi A5 Avant

Dela

Med nya Audi A5 startas ett nytt kapitel i Audis framgångsrika historia i mellanklassegmentet. 30 år efter lanseringen av Audi A4 har modellen tagit ytterligare ett steg upp. Den nya generationen heter nu Audi A5 och imponerar med vässat designspråk och premiumkänsla. Både Sedan och Avant-versionen har fått en sportigare karaktär i enlighet med Audis designfilosofi. Även interiören är helt nydesignad med generösa ytor där de digitala och lättmanövrerade skärmarna placerats på det som Audi kallar den digitala scenen. I Sverige erbjuds inledningsvis A5 Avant med en helt nyutvecklad TDI-motor med hybridteknik.

Premiär för Nya A5 Avant
Premiär för Nya A5 Avant
  • Gernot Döllner, VD för Audi: "Nya A5 briljerar med sin sportiga design, nya interiör och moderna elektroniska arkitektur. Det markerar också starten för vår nya generation effektiva förbränningsmotorer"
  • Interiör där teknik möter komfort med ny elektronisk arkitektur
  • Förbränningsmotor med delvis eldrift tack vare MHEV plus-teknik

I takt med att modellutbudet vuxit har Audi under 2024 börjat strukturera om namnen på sina modeller. Jämna siffror i modellnamnet betyder elbil och ojämna siffror innebär att det är en bil med förbränningsmotor. I samband med premiären för den nya generationen kommer den mångåriga bästsäljaren Audi A4 ta steget upp och döpas till Audi A5 och tillverkas i Neckarsulm. Den nya generationen är den första som lanseras på nya Premium Platform Combustion (PPC) och finns både som A5/S5 Sedan och A5/S5 Avant. På den svenska marknaden erbjuds A5 Avant vid säljstarten.

Audis VD Gernot Döllner om den nya modellfamiljen: "Utöver breddningen av vår helt eldrivna portfölj lanserar vi en ny generation modeller med effektiva förbränningsmotorer. Inleder gör Audi A5-familjen med sin sportiga design, helt nya interiör och framtidssäkra elektronikarkitektur. Den avancerade MHEV plus-tekniken möjliggör delvis elektrisk framdrivning och därmed ännu effektivare körning."

De nya modellerna har vuxit i både längd och bredd. Audi har också utökat standardutrustningen och positionerar nya Audi A5 i det övre mellansegmentet. Den nya användarupplevelsen baserad på 1.2-versionen av E³-elektronikarkitekturen matchar denna ambition.

Dynamisk och kraftfull exteriördesign

Redan vid första anblicken har den helt nydesignade A5-familjen en kraftfull och renodlad design. De ändrade proportionerna med långt axelavstånd, stora hjul och den låga, sportiga karossen förmedlar progressivitet och premiumkänsla.

I Avant-modellen övergår den dynamiska strama taklinjen i en sömlöst integrerad takspoiler som sträcker sig över den sportiga, flacka bakrutan. De brant sluttande D-stolparna framhäver den dynamiska sidolinjen hos A5 Avant där de kraftigt markerade hjulhusen påminner om Audi Urquattro och är en central del av Audis design-DNA. Bakpartiet förenar sportig och emotionell design med intelligent teknik. En kombination av skulptural geometri och en tredimensionell ljuslist ger bakpartiet på nya Audi A5 närvaro och visuell dynamik. Ytterligare höjdpunkter är den mörka diffusorn på stötfångaren.

Fronten domineras av den breda Singleframe-grillen med tredimensionell bikakestruktur. Tillsammans med de smala och distinkta strålkastarna ger det fronten ett markerat och fokuserat uttryck.

Ny norm inom digitalt ljus

Audi A5 erbjuder digitala varselljus med LED-teknik fram och andra generationens digitala OLED-baklyktor bak. Med cirka 60 segment per digital OLED-panel blir bakpartiet alltmer en digital skärm. Detta möjliggör Car-to-X-kommunikation och ökar säkerheten på vägen – till exempel med det nya kommunikationsljuset.

De dynamiska ljuseffekterna när man låser upp bilen återspeglar estetiken som är en del av Audi ljus-DNA. Det gör även den aktiva digitala ljussignaturen, som ger ett levande intryck. Strålkastarna och bakljusen är tredimensionellt utformade och har digitala ljussignaturer (tillval) som förenar den fysiska och digitala världen.

Teknik möter komfort i den nya interiören

Interiördesignen i nya Audi A5 bygger på fyra karakteristiska funktioner. Den första är en interiör som är Human centric, dvs konsekvent inriktad på användarnas behov. Den andra är den digitala scenen, som i form av Audi MMI-displayer är tydliga för föraren och passageraren fram. Med sin materialdrivna design erbjuder Audi A5 en generös känsla av rymd och hög komfort. Den överskådliga utformningen och den enkla manövreringen av interiören ger överblick i alla situationer och utgör den fjärde egenskapen: Visuell tydlighet. Till detta kommer tillvalet Dynamic Interaction Light som underlättar interaktionen mellan bilen och de åkande.

Audi MMI panoramadisplay och vindrutevisning

Det nya manöverkonceptet i Audi A5 ökar interaktionen med bilen tack vare E³-elektronikarkitekturen. Nya Audi A5 integreras sömlöst i kundernas digitala ekosystem och erbjuder en personlig uppkopplad upplevelse. Den slimmade, fristående Audi MMI panoramaskärmen har en välvd design i OLED-teknik. Den består av 11,9 tums Audi virtual cockpit och den 14,5 tum stora MMI-pekskärmen. Framför passagerarna erbjuds även tillvalet 10,9-tums MMI-passagerardisplay som är helt integrerad i instrumentpanelens design. Nya A5 har en konfigurerbar Headup-display som är vidareutvecklad jämfört med föregångaren. För första gången har föraren nu möjlighet att styra fordons- och infotainmentfunktioner via vindrutevisningen.

Avancerat hybridsystem MHEV plus

Det nya MHEV plus-systemet, som bygger på ett 48-voltssystem, stöder förbränningsmotorn och minskar CO2-utsläppen samtidigt som prestandan ökar. Powertrain Generator (PTG) möjliggör delvis elektrisk körning som bidrar till att minska bränsleförbrukningen.

Det nya MHEV plus-systemet ger betydande fördelar vad gäller CO2 -utsläpp och bränsleförbrukning jämfört med ett MHEV-system. Besparingarna ligger på upp till 10 g/km eller 0,38 l/100 km i Audi A5 2,0 TDI (204 hk).

PTG kan dessutom addera upp till 18 kW (24 hk) eleffekt till förbränningsmotorns effekt. Vid inbromsning matar PTG energi tillbaka till batteriet (regenerering) med upp till 25 kW. Därigenom är det möjligt att manövrera och parkera helt eldrivet i begränsad omfattning. Tack vare möjligheten att använda en elektrisk kylkompressor kan klimatanläggningen även användas när bilen står vid ett trafikljus och förbränningsmotorn är avstängd.

Med det integrerade bromsstyrsystemet (iBRS) kan bromspedalen och bromshydrauliken kopplas bort helt. I modeller med MHEV plus-systemet kan inbromsningen ske utan att använda friktionsbromsarna tack vare regenerativ bromsning. Det innebär att retardationen till en början endast sker genom regenerering. Friktionsbromsarna aktiveras endast när bromspedalen trycks ned hårdare. Bromskänslan påverkas inte.

Motorer vid lansering

I Sverige erbjuds inledningsvis bränsleeffektiva 2,0 TDI med 204 hk som sätter en ny standard i A5 tack vare sin MHEV plus-teknik. Den blandade bränsleförbrukningen uppgår till 5,1-5,5 l/100 km med CO2 -utsläpp på 133-143 g/km. Denna tvålitersmotor från EA288 evo-generationen ärver den optimerade förbränningen från sin föregångare tack vare cylindertrycksensorn, TwinDosing för avgasrening och två balansaxlar för jämn motorgång. Den utvecklar ett vridmoment på 400 Nm mellan 1 750 och 3 250 v/min. 2,0 TDI erbjuds med dubbelkopplingsväxellåda och framhjulsdrift eller med quattro ultra.

För att öka effektiviteten och komforten är motorn delvis elektrifierad med det nya 48-volts MHEV plus-systemet. De elektrifierade drivlinekomponenterna minskar CO2-utsläppen tack vare hög regenereringseffekt. TDI:s komfort förbättras ytterligare av en 48-volts startgenerator som ger en jämn motorstart. Reaktionstiden vid igångkörning förkortas och bilen blir märkbart smidigare.

Dynamisk utformning av chassi och styrning

Tack vare den fortsatta vidareutvecklingen av chassit överför nya Audi A5 de typiska köregenskaperna från Audi till vägen. Tack vare omfattande arbete med chassi och styrning ger Audi A5 exakta, smidiga och i stort sett neutrala köregenskaper, som med tillvalet adaptiv stötdämpning ökar spannet mellan komfort och sportighet ytterligare. Styrningen, som är Audis progressiva styrning i den nya modellen, har också blivit ännu mer exakt.

Marknadsintroduktion i november

Med nya A5 inleder Audi nästa kapitel i sin framgångsrika historia i mellansegmentet. I Sverige erbjuds inledningsvis framhjuls- eller quattrodrivna Audi A5 Avant med 204 hk TDI-motor med säljstart under nästa vecka och lansering i november.

Läs mer om ny Audi A5 på Audi Mediaservice.

_____________________

1 De beskrivna fördelarna vad gäller CO2 -utsläpp och bränsleförbrukning inkluderar påverkan av den extra vikten hos MHEV plus-systemet jämfört med MHEV-systemet. Ytterligare CO2 -effekter på fordonsnivå, som kan uppstå på grund av avvikelser i drivlina, vikt eller körmotstånd hos det fordon som beaktas med MHEV plus-systemet jämfört med ett referensfordon med MHEV-teknik (t.ex. vidareutveckling av förbränningsmotorn eller grundväxellådan, ändringar av rullmotstånd, aerodynamik eller vikt), beaktas inte.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Premiär för Nya A5 Avant
Premiär för Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Premiär för Nya A5 Avant
Premiär för Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Premiär för Nya A5 Avant
Premiär för Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Premiär för Nya A5 Avant
Premiär för Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Nya A5 Avant med digitala OLED-bakljus
Nya A5 Avant med digitala OLED-bakljus
Ladda ned bild
Nya A5 Avant
Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Nya A5 Avant
Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Nya A5 Avant
Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Nya A5 Avant
Nya A5 Avant
Ladda ned bild
Nya A5 Avant med digitala OLED-bakljus
Nya A5 Avant med digitala OLED-bakljus
Ladda ned bild
Nya A5 Avant med välvd panoramadisplay och ny elektronikarkitektur
Nya A5 Avant med välvd panoramadisplay och ny elektronikarkitektur
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Förändring i Audis ledning: Marco Schubert tar över försäljning och marknadsföring från Hildegard Wortmann30.8.2024 19:26:16 CEST | Pressmeddelande

Marco Schubert återvänder till Audi efter tre år och blir ansvarig för försäljning och marknadsföring i Audis ledningsgrupp. Audis styrelse fattade beslutet den 30 augusti 2024. Schubert efterträder Hildegard Wortmann, som efter fem år på egen begäran och i samförstånd lämnar Audis ledning den 31 augusti. Wortmann lämnar samtidigt sin roll i Volkswagen-koncernens utökade ledningsgrupp.

En fest för sinnena. Uppdaterade Audi RS 320.8.2024 08:36:12 CEST | Pressmeddelande

Audi Sport har vässat sinnena hos RS 3. Med uppdateringen blir den kompakta ikonen, som står för maximal prestanda, ännu sportigare. Det märks redan vid första anblicken. Den kraftfulla fronten, fälgarna i motorsportdesign och RS-skalstolarna förstärker dynamiken visuellt, som understryks akustiskt av det karaktäristiska soundet från den femcylindriga motorn med sin unika tändningsföljd. 2.5 TFSI-motorn, i kombination med den optimerade chassisättningen och nya däck, gör RS 3 ännu mer dynamisk vid kurvtagning, vilket bekräftas av det nya varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife. Den ökade kördynamiken och de högkvalitativa materialen som utstrålar högsta kvalitet gör Audi RS 3 till en upplevelse för alla sinnen.

A6 Sportback e-tron: Den mest aerodynamiska Audin någonsin31.7.2024 19:25:22 CEST | Pressmeddelande

Med ett exceptionellt lågt cw-värde på 0,21 är Audi A6 Sportback e-tron den mest aerodynamiska Audin någonsin och leder hela VW-koncernen i sitt segment när det gäller aerodynamik. A6 Avant e-tron uppnår också ett utmärkt cw-värde på 0,24, vilket är bland de bästa i sitt karossegment. Aerodynamikutvecklarna Andreas Lauterbach och Matteo Ghelfi samt fälgdesignern Andreas Valencia Pollex förklarar hur de uppnådde rekordvärdet med stor omsorg om detaljerna.

Premiär för eldrivna Audi A6 e-tron. Ny standard med aerodynamisk design och lång räckvidd.31.7.2024 13:11:33 CEST | Pressmeddelande

2021 premiärvisades Audi A6 e-tron concept på Auto Shanghai - föregångaren till en hel familj av innovativa elbilsmodeller. Nu lanseras Audi A6 e-tron både som Sportback och Avant. Som den andra modellen på PPE-plattformen bjuder den på välkända produktstyrkor som prestanda, räckvidd, effektivitet och laddning. Den är också plattformens första modell med lågbyggt chassi. Exteriören är kraftfull, sportig och perfekt i proportionerna. Den digitala och ombonade interiören är utformad utifrån Audis nya designfilosofi. A6 e-tron erbjuds också med många innovativa funktioner, som andra generationens virtuella ytterbackspeglar, panoramaglastak som blir transparent med en knapptryckning och belysta ringar bak. A6 e-tron performance och S6 e-tron kan beställas som Sportback och Avant från september 2024. Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance i Proline-version och 1.157.200 kr för Audi S6 Sportback e-tron med ett Avant-tillägg på 20.000 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye