M Sverige

Fem omkom i olyckor vid järnvägsövergångar

Dela

Under 2023 inträffade 32 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar, som också kallas plankorsningar. Problemet är störst inom tätort, för gående, och för fordon i oskyddade plankorsningar utanför tätort. Över hälften av Sveriges cirka 6 500 järnvägsövergångar saknar fortfarande säkerhetsanordningar.

Efter flera uppmärksammade olyckor år 2019 uppdrog regeringen åt Trafikverket att öka säkerheten vid järnvägsövergångarna. Då hade också allvarliga säkerhetsbrister uppdagats. I samband med detta noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Fem år senare har bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler.

– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Som en följd av regeringsuppdraget 2019 såg Trafikverket över säkerheten vid 1 000 plankorsningar, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. Under 2023 åtgärdades 14 av dessa övergångar. Tidigast 2029 beräknas de prioriterade korsningarna vara åtgärdade.

– Trafikverkets vanligaste metod är tyvärr att helt enkelt stänga av järnvägsövergången och låta trafiken ta en annan, ofta betydligt längre, väg. Lantbrukare och andra landsbygdsbor får sämre mobilitet när deras överfart tas bort. Vi ska givetvis inte ha kvar farliga järnvägsövergångar, men vi vill se att de åtgärdas med skyddsanordningar, säger Tony Gunnarsson.

Utöver de särskilt utpekade korsningarna återstår alltså fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar. Dessutom finns andra brister vid överfarterna. Magasinsträckan, utrymmet för tillfälligt stillastående vägfordon före eller efter korsningen, är ibland inte tillräckligt lång. Detta gör att fordon riskerar att bli stående i korsningsområdet vid köbildning.

På många ställen löper också bilvägen parallellt med järnvägen för att sedan övergå i en skarp sväng mot järnvägen. Detta kan leda till riskabla överfarter, särskilt vid halka eller dålig sikt.

– Säkra järnvägsövergångar är viktigt för både tåg- och vägtrafikens säkerhet. Vi vill se förnyade satsningar på säkerheten även i befintlig järnvägsinfrastruktur, inte bara vid nya järnvägssatsningar. Det behövs fler planskilda korsningar, breddade kurvor och överfarter samt fler bommar och bättre siktröjning, säger Tony Gunnarsson.

År Antal allvarliga plankorsningsolyckor Antal omkomna i plankorsningsolyckor*
2015 28 5
2016 29 4
2017 28 6
2018 39 2
2019 34 7
2020 24 0
2021 34 10
2022 20 4
2023 32 5

* suicid exkluderat. 
Statistik från Trafikverket.

Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:

  • Alla passager över plankorsningar innebär en risk.
  • Respektera bommar och rödljus om sådana finns.
  • Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst.
  • Stanna aldrig på spåret.
  • Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg.
  • Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning.
  • Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.

Se förteckning över de farligaste järnvägsövergångarna, i SVT:s granskning från tidigare i år: Sveriges farligaste järnvägsövergångar | SVT Nyheter

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.

Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye