Var tredje kör för fort utanför skolor
Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.
– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.
– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.
Undersökningen i siffror
Andel fordon i respektive hastighetsintervall:
0-30 km/h | 31-35 km/h | 36-40 km/h | 41 km/h < | |
Personbil | 65% | 24% | 7% | 4% |
Taxi | 57% | 25% | 9% | 9% |
Buss | 67% | 26% | 6% | 1% |
Lastbil | 51% | 30% | 12% | 7% |
MC | 78% | 13% | 9% | 0% |
Moped | 67% | 24% | 5% | 5% |
A-traktor | 78% | 7% | 11% | 4% |
Övriga fordon | 68% | 19% | 9% | 4% |
Totalt | 65% | 24% | 7% | 4% |
Antal totalt observerade fordon: 6 347
(5 570 personbilar, 172 lastbilar, 206 bussar, 120 taxibilar, 42 mopeder, 32 motorcyklar, 27 a-traktorer och 178 i kategorin övrigt.)
Utvecklingen över tid i M Sveriges mätningar
År | Andel fortkörare utanför skolor |
2016 | 59% |
2019 | 53% |
2022 | 49% |
2023 | 41% |
2024 | 35% |
Undersökningen har gjorts på följande orter:
Eskilstuna
Nybro
Torsås
Kalmar
Helsingborg
Malmö
Hässleholm
Sundsvall
Uppsala
Umeå
Växjö
Linköping
Vreta Kloster
Östersund
Falkenberg
Vingåker
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
Vilt ett växande trafikproblem2.9.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet viltolyckor ökade med över 10 procent under årets första halvår jämfört med 2023. I år finns därför anledning att vara extra uppmärksam när vi går in i olyckornas högsäsong. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas under hösten jämfört med sommarmånaderna.
Så undviker du parkeringsböter6.8.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
I Sverige finns det flera vanliga misstag som bilförare gör när de parkerar, vilket ofta leder till parkerings- eller kontrollavgifter. Olle Haglund, jurist vid Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, delar med sig av de fyra vanligaste misstagen som rapporteras till organisationens juridiska rådgivning.
Fem omkom i olyckor vid järnvägsövergångar1.8.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inträffade 32 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar, som också kallas plankorsningar. Problemet är störst inom tätort, för gående, och för fordon i oskyddade plankorsningar utanför tätort. Över hälften av Sveriges cirka 6 500 järnvägsövergångar saknar fortfarande säkerhetsanordningar.
Illa genomtänkt skrotpremie – risk för obefintlig miljövinst26.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari meddelade på torsdagen att regeringen beslutat att införa en tillfällig premie från och med 20 augusti. Premien ska gälla för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget har fått kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum