Inget nytt förslag som ger längre dubbdäcksperiod
Transportstyrelsen föreslår ingen ändring av datum för dubbdäcksförbud på våren – då ett senarelagt datum riskerar att påverka luftkvaliteten negativt. Det framkommer i den utredningsrapport som i dag lämnas över till regeringen.
I oktober 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten var att undersöka möjligheterna till att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att ge bilister rimliga förutsättningar att byta däck och minska stressen och arbetsbelastningen inom däck- och verkstadsbranschen.
I dag ska en bil ha vinterdäck när det råder vinterväglag mellan perioden 1 december och 31 mars. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck om det inte är eller väntas bli vinterväglag. Syftet med förbudet är att minska den negativa påverkan på luftkvaliteten som dubbdäcken ger och minska vägslitaget.
Påverkar luftkvaliteten negativt
Transportstyrelsen har inhämtat synpunkter från däck- och verkstadsbranschen, Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket samt trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige med frågor om däckanvändning och uppfattning om däckregler.
I studien kommer det inte fram något som tyder på att nuvarande datum innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet. I enkätundersökningen framkommer också att dubbdäcksanvändare generellt upplever att gällande datum fungerar.
De senaste årens studier och utredningar har entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige. Nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet.
– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Lika i hela landet
Transportstyrelsen har också utrett om reglerna behöver utvecklas för att ta större hänsyn till de olika förutsättningar som gäller i Sverige. Bedömningen är att olika krav i olika delar av landet riskerar att bli komplicerade och svårbegripbara. Regelverket tillåter dessutom redan dubbdäcksanvändning vid behov.
Fakta: Vad är PM10?
Grova partiklar (med en diameter upp till 10 mikrometer) bildas exempelvis vid slitage av däck, vägar och bromsar samt vid förbränning. När dessa partiklar andas in kan de nå ner i andningsorganen och orsaka negativa hälsoeffekter både på kort och lång sikt.
Nyckelord
Kontakter
Kjell-Olof MatssonutredareTransportstyrelsen
Tel:010-495 33 74Kjell-Olof.Matsson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Planerar höja avgifter från årsskiftet6.9.2024 09:44:27 CEST | Nyheter
Transportstyrelsen har för avsikt att höja avgifter inom alla trafikslag från årsskiftet. En avgift som påverkar många är utfärdande av körkort och förarbevis, en annan är vägtrafikregisteravgiften.
Det kan få drönarna att lyfta30.8.2024 09:30:54 CEST | Pressmeddelande
En nationell ambition för obemannad luftfart och en plattform där myndigheter och företag kan mötas. Det är två av förslagen som Transportstyrelsen redovisar till regeringen i dag i en rapport om drönarnas framtid i Sverige.
Så kan Arlanda flygplats utvecklas21.8.2024 08:33:01 CEST | Pressmeddelande
Nya landningsplatser för elektriska luftfartyg som startar och landar vertikalt. Infrastruktur för elflyg och vätgasflyg. U-space som automatiserar obemannad trafik. Det är några av de framtidsscenarion som Transportstyrelsen presenterar i en rapport om Arlandas framtid.
Luftfartens avgifter fortsätter öka20.8.2024 08:32:47 CEST | Pressmeddelande
De flesta avgifterna inom luftfartsområdet, som betalas av flygbolagen, har ökat sedan 2016. Det gäller både årliga avgifter till Transportstyrelsen och avgifter kopplade direkt till flygningen. Det visar den nya rapporten Luftfartens avgifter 2016–2024.
Utrikesflyget ökar – inrikes minskar13.8.2024 08:37:21 CEST | Pressmeddelande
Antalet passagerare fortsätter att öka inom utrikesflyget, samtidigt som det minskar inom inrikesflyget. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets andra kvartal jämförs med samma period året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum